کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه و انواع آن به عنوان مهم ترین قسمت در هر آشپزخانه ای می باشد که تاثیر بسزایی در ظاهر آشپزخانه شما نیز خواهد داشت.به طور کلی قیمت کابینت ،انتخاب سبک آشپزخانه و همچنین استفاده از متریال های مناسب و با کیفیت همواره دغدغه اکثر صاحبان منازل بوده است. هر چقدر شما از متریال های مرغوب تری برای ساخت کابینت آشپزخانه خود استفاده نمایید می توانید استفاده بهینه تری در مدت زمان طولانی از آشپزخانه خود داشته باشید. استفاده از سبک مناسب برای کابینت های آشپزخانه تان سبب می شود تا علاوه بر شکل ظاهری آشپزخانه،منزل شما نیز جلوه زیباتری پیدا کند.سعی کنید هنگام انتخاب رنگ همواره نور محیط و فضای آشپزخانه را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید آشپزخانه ای کاملا کاربردی داشته باشید و با توجه به ابعاد آشپزخانه تان اقدام به تهیه آنها برای منزلتان نمایید. به طور مثال کابینت هایی با رنگ روشن فضای روشن تری را به محیط آشپزخانه شما می دهند و کاملا مناسب آشپزخانه هایی با ابعاد کوچک تر هستند.

تاریخچه کابینت آشپزخانه ها

در ابتدا آشپزخانه ها کابینت نداشتند. اتاق ها بزرگ ، باز و کاربردی بودند و میز کار ، سینک ظرفشویی و اجاق گاز روی یکسری پایه قرار داشت .برای اکثر مردم قشر متوسط آن زمان وجود میز کار و تعدادی قفسه دیواری برای نگه داری از وسایل آشپزی کافی بود. در خانه های مجلل تر ، به دلیل اینکه تعداد نفرات بیشتری مشغول پخت و پز بودند و وعده های غذایی بیشتری آماده می گردید سبب ایجاد نیاز به انبار برای نگه داری مواد اضافی شد.در نتیجه تعدادی از کابینت های توکار ساخته شدند تا بتوان به وسیله آنها ظروف چینی و غذا را دور از چشم نگه داشت.آشپزخانه های قرن نوزدهم دارای فضاهای باز بزرگ با نوعی میز ، سینک ظرفشویی و اجاق گاز بودند. تخته های چوب را با طناب آویزان می کردند و از آنها برای نگهداری مواد غذایی و ظروف استفاده می کردند. دهه 1890 بود که خانوارهای آمریکایی اولین کابینت خود را در آشپزخانه دیدند. کابینت یک نمونه کمد مستقل بود که نیازهای آشپزخانه مانند شکر ، آرد و ظروف را در خود جای می داد.دوران پس از جنگ جهانی دوم تغییری در عملکرد آشپزخانه ها ایجاد کرد. از آنها فقط برای ذخیره بیشتر مواد غذایی استفاده می شد. آنها اکنون سطل های زباله ، سینی و سبدها را نیز در خود جای می دادند. از آنجا که در جنگ جهانی دوم از فولاد در ساخت سلاح استفاده می شد ، وقتی جنگ تمام شد ، فراوانی فولاد سبب شد که تولیدکنندگان از آن فولاد برای ساخت کابینت استفاده کنند. تغییر بزرگ دیگر این است که آشپزخانه ها هم اکنون شامل کابینت های بالا و پایین هستند.در دهه 1960 استفاده از چوب برای آشپزخانه مرسوم گشت. وقتی وارد آشپزخانه ها می شوید اولین چیزی که به چشم می خورد لوازم خانگی رنگارنگ است. در ابتدا رنگ طوسی در درجه اول انتخاب رنگ برای آشپزخانه های چوبی بود. در اواخر دهه 1960 ، برای هماهنگی رنگ وسایل آشپزخانه ، از رنگ های طبیعی تر چوب ، و همچنین رنگ زرد و سبز استفاده می شد.در دهه 1970 از چوب های جامد مانند بلوط یا ورقه ورقه ساخته شده بودند. رنگ های تیره رنگی جذاب بود زیرا میزهای آشپزخانه اغلب به صورت سفارشی از ورقه های چوب و به صورت مجموعه ای از رنگ ساخته می شدند.دهه 1980 هنوز سهم نسبتاً کمی از مدل های چوبی و لمینیت را داشت.آشپزخانه ها سبک خاصی نداشتند. با این حال ، یک تغییر بزرگ در دهه 1980 اندازه آشپزخانه ها بود.آشپزخانه بزرگتر به معنای فضای بیشتر برای کابینت بود.در دهه 1990 ، صاحبان خانه وسواس زیادی در طراحی ال شکل گرفتند. و آشپزخانه اکثر منازل به صورت ال بود. با معرفی گزینه های متنوع تر برای استفاده در آشپزخانه ها مانند افرا و گیلاس هر آشپزخانه ظاهر خاص خود را پیدا کرد.در دهه 90 آشپزخانه هایی با رنگ خنثی تر به وجود آمد. بیشتر آشپزخانه ها و همچنین میزهای پیشخوان ، رنگ های خنثی داشتند.سال 2000 ظاهر مفهومی باز (اپن) را در خانه ، به ویژه در آشپزخانه ها ارائه داد. اتاق ناهار خوری رسمی با آشپزخانه های بزرگ جای خود را به یک اتاق خانوادگی یا بزرگ می داد. چوب افرا و گیلاس در این دوران بسیار محبوب شدند. اندازه آشپزخانه ها همچنان در حال افزایش بود ، بزرگتر شدن فضای آشپزخانه به معنای وجود کابینت بیشتر در آن است. گزینه های چوب ، به ویژه ، چوب گیلاس به همراه لوازم فولادی ضد زنگ گزینه محبوب تری بود.

کابین نت,کابینت ممبران

آشپزخانه های امروزی

امروزه آشپزخانه ها جز اصلی ترین قسمت خانه به حساب می آیند و مکانی هستند که خانواده ها در آن غذا می خورند و دور هم جمع می شوند. خانواده ها به طور معمول بیشتر از 50 درصد وقت خود را در آشپزخانه به سر می برند. و جای تعجب نیست که امروزه آشپزخانه ها برای عملکرد ، کاربردی و راحتی ساخته شده اند. قفسه ها هنوز عمدتا از مواد چوبی ساخته می شوند ، اما بسیاری از آشپزخانه های امروزی دیگر به آن رنگ “چوب طبیعی” نیستند.بسیاری از آشپزخانه ها امروزه دارای کابینت سفید یا خاکستری هستند. در برخی جا ها شاهد آشپزخانه های رنگی (آبی ، سبز و غیره) هستیم. خانواده ها بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می گذرانند. کشوهای عمیق ، قفسه های مخفی لوازم خانگی ، سینی های اسفنجی و وسایل کم کاربرد، داخل قفسه ها باعث می شوند آشپزخانه ها عملکرد چشمگیری داشته و چشم نوازی بیشتری داشته باشند. اگر چه آشپزخانه های سنتی هنوز محبوب هستند ، اما کابینت های اپن و متغیر اکنون سبک های محبوب تری هستند تا به صاحبان خانه کمک کنند آشپزخانه خود را به سبک شخصی خود منحصر به فرد کنند.آشپزخانه ها امروزه قسمتی از دکور منازل را تشکیل میدهند و کابینت هایی که در آشپزخانه ها به کار می روند بر اساس سبک و طرح به سه نوع کلاسیک،نئوکلاسیک و مدرن تقسیم می شوند.

کابینت کلاسیک چیست؟

سبک کلاسیک در ابتدا یک جنبش هنری مربوط به قرن هفدهم در اروپا بوده که منشاء آن به یونان و روم باستان بر می گردد. آثار کلاسیک در تمامی رشته های هنری از جمله دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه وجود دارد این سبک از طراحی تداعی کننده حس نوستالژیک برای افراد است. به همین دلیل است که خیلی از افراد تمایل دارند تا از این سبک در طراحی داخلی و طراحی آشپزخانه خود استفاده کنند.آشپزخانه کلاسیک ، دنباله ی هنر طراحی داخلی کلاسیک است بنابراین ویژگی اصلی هنر کلاسیک یعنی نوستالژی بودن را دارد. در آشپزخانه ی کلاسیک، مدل های ممبران کلاسیک و یا چوب کلاسیک دیده می شود. این دو متریال قابلیت ایجاد طرح و نقش های مختلف ساده و پیچیده را بر روی بدنه خود دارند. سبک کلاسیک به عنوان یک سبک در معماری دارای ویژگی های مشخصی است. از جمله ویژگی های این سبک می توان به تقارن، تناسب، هماهنگی اجزا با یکدیگر و علی الخصوص تزیینات و حکاکی نام برد.آشپزخانه هایی که سبک کلاسیک دارند باید به گونه‌ای دکور شوند که زیبایی و شکوه در آنها بیشتر نمود پیدا کند.

رنگ کابینت آشپزخانه کلاسیک

در آشپزخانه های کلاسیک عموما از رنگ‌هایی مانند سفید، کرم، طوسی، خاکستری، قهوه‌ای و مشکی استفاده می شود.آشپزخانه ها باید لوکس باشند و روی درب ها کنده کاری صورت گرفته شود .وسایل برقی مورد استفاده در محیط آشپزخانه نظیر یخچال،گاز،فر و لباسشویی و ظرفشویی باید به صورت توکار اجرا شوند.از نظر مصالح ، قفسه های کلاسیک در آشپزخانه ها از چوب ساخته می شوند. البته در ابتدا بیشتر از چوب ساخته می شدند اما در حال حاضر متریال های دیگری نیز وجود دارند که در ساخت کابینت کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند.انواع متریال برای ساخت آشپزخانه به سبک کلاسیک: چوب، روکش چوب، ممبران (وکیوم)، رنگ پلی استر و…

چوب سنتی ترین متریال در آشپزخانه است و به خوبی با سبک کلاسیک متناسب است.یکی از مزیت های بزرگ قفسه های کلاسیک آشپزخانه این است که می توانند بر روی ارزش خانه تاثیر گذاشته و ارزش فروش مجدد خانه را به میزان قابل توجهی افزایش دهند .سبک کلاسیک مخصوص فضاهای بزرگ است و در فضاهای کوچک نمی توان از این سبک استفاده کرد زیرا زیبایی سبک کلاسیک در آشپزخانه های کوچک نمود پیدا نمی کند.سبک های زیادی وجود دارد که می توانید به کابینت های کلاسیک آشپزخانه خود اضافه کنید تا طراحی دلخواه خود را بدست آوردید. بهتر است در هنگام انتخاب کف و میزها ، رنگ های متضاد را در نظر بگیرید به طور مثال چوب های جنگلی تیره برای یونیت های زمینی و خاکستری یا مشکی برای میزها بهترین گزینه هستند. جزئیات ساده و کلاسیک مانند قالب تاج یا شیشه برای درب های کابینت نیز می توانند جذابیت بصری را در آشپزخانه کلاسیک افزایش دهند.به طور کلی طرح های کلاسیک و سنتی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های آشپزخانه در جهان به حساب می آیند. آشپزخانه کلاسیک بسیار پر نقش و نگار بوده و اغلب از چوب طبیعی یا کابینت ممبران ساخته شده‌اند.از جمله ویژگی‌های اصلی سبک کلاسیک آشپزخانه می‌توان به حکاکی‌های روی درب ها، طرح سنتی دستگیره ها، قرینه سازی جزییات درب ها، ارتفاع کم و عمق زیاد کابینت ها، مخفی بودن جزئیات آشپزخانه مانند هود و وجود بخش های تزیینی اشاره کرد.سبک کلاسیک مناسب برای دکوراسیون‌های کلاسیک یا خانه‌های لوکس می باشد که در آنها چیدمان فاخر استفاده شده بهترین گزینه است.

کابینت کلاسیک چوبی

سبک کلاسیک چوبی معمولاً از چوب طبیعی ساخته‌ شده است و دارای کنده‌کاری، منبت‌کاری، تاج و سرستون‌های زیبا است. پاخورها و تاج در این سبک از کابینت تماما پر نقش و نگار می باشد و تماما معرق و منبت کاری شده اند. یکی از وجوه تمایز کابینت کلاسیک و مدرن وجود تاج و نقش و نگار بر روی دستگیره ها و درب و تاج است، که در سبک مدرن شاهد وجود این نقش و نگارها نمی باشیم. در سبک کلاسیک آشپزخانه عموماً دارای طرح های ساده نبوده و نقش و نگار های زیادی دارد. وجود همین نقش و نگارها و استفاده از متریالی مانند چوب طبیعی سبب شده تا قیمت این سبک از آشپزخانه ها نسبت به سایر سبک ها بیشتر باشد.در کابینت های کلاسیک ما شاهد وجود شیشه های طرح دار تزیینی در بوفه ها هستیم که این بوفه ها مانند ویترین عمل کرده و می توان برای نمایش ظروف کلاسیک دکوری از آن ها استفاده کرد.استفاده از جزیره ای تماما چوب به همراه یک سنگ گرانیتی براق بر روی سطح آن و استفاده از یراق آلات و اکسسوری های برنزی باعث زیبایی هر چه بیشتر آشپزخانه گشته و حس کلاسیک بودن آشپزخانه را به خوبی منتقل می کند.

کابینت کلاسیک سفید

در سبک کلاسیک رنگ سفید جزو پر طرفدارترین رنگ ها در بین کابینت های کلاسیک است.این رنگ باعث ایجاد درخشانی و شفافیت بیشتر فضای آشپزخانه می شود و روشنایی آشپزخانه را تامین می کند.رنگ سفید جزو قدرتمند ترین رنگ ها برای استفاده در طراحی داخلی و کابینت کلاسیک به شمار می آید.رنگ سفید باعث می گردد تا سایر رنگ های موجود در فضای آشپزخانه و دکوراسیون بیشتر به دید ببینده بیاید و به دیگر رنگ ها اجازه میدهد تا خود را به خوبی به نمایش بگذارند و همه ی این ها در کنار هم فضایی زیباتر را برای شما فراهم می آورند .یکی دیگر از ویژگی های سبک کلاسیک قرینه بودن تمامی اجزا در این سبک از طراحی است.و کمتر می توان قسمتی را در آشپزخانه به سبک کلاسیک پیدا کرد که به صورت قرینه نباشد. در سبک کلاسیک علاوه بر رنگ سفید که جزو پرکاربردترین رنگ ها می باشد شاهد استفاده از رنگ هایی مانند کرم، سفید طلایی،قهوه ای و گردویی و خاکستری نیز می باشیم، خیلی به ندرت پیش می آید که در سبک کلاسیک از رنگ های قرمز،نارنجی و این دسته از رنگ ها استفاده شود.

آشپزخانه کلاسیک طوسی سفید

رنگ های سفید و طوسی هر دو در گروه رنگ های خنثی قرار دارند که علاوه بر اینکه هر دو به خوبی با هم ترکیب می شوند، می توانند رنگ های دیگر را نیز در کنار خود جای بدهند و باعث نمود بیشتر سایر رنگ ها شوند.کابینت کلاسیک طوسی سفید در عین آرامش بخش بودن، باعث ایجاد گرمی خاصی در فضای آشپزخانه می شوند. کابینت سفید طوسی یک ترکیب جدید و پرطرفدار در آشپزخانه ها می باشد. استفاده از رنگ سفید طوسی در سبک کلاسیک علاوه بر انعکاس بیشتر نور سبب می شود تا آشپزخانه از نظر ابعاد بزرگتر به نظر برسد.

آشپزخانه کلاسیک به رنگ سفید قهوه ای

یکی از مهم ترین ترین مسایل هنگام انتخاب طرح آشپزخانه برای منزل جدیدتان یا حتی عوض کردن دکوراسیون آشپزخانه انتخاب رنگ کابینت است. انتخاب رنگ از آن جهت که آشپزخانه بخش بزرگی از خانه را اشغال می کند حائز اهمیت است و بر جذابیت و ارزش خانه می تواند تاثیر گذار باشد و تاثیر بیشتری در دکوراسیون خواهد گذاشت. یکی از رنگ های چشم نواز که در کابینت کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد، تلفیق رنگ سفید و قهوه ای است.استفاده از رنگ های سفید و قهوه ای در سبک کلاسیک باعث ایجاد فضایی گرم و دلنشین در آشپزخانه می گردد که به هیچ عنوان تکراری نمی شود.

آشپزخانه کلاسیک سفید طلایی

به دلیل استفاده از دو رنگ سفید و طلایی نور بیشتری در فضای آشپزخانه منعکس شده و علاوه بر القای بیشتر سبک کلاسیک جذابیت آشپزخانه را نیز دو چندان می کند.رنگ سفید همواره نماد پاکی و تمیزی است و از قدیم بسیار پر کاربرد بوده است. استفاده از این رنگ در کنار رنگ طلایی که نماد اشرافیت و شکوه است باعث چشم نواز بودن هر چه بیشتر آشپزخانه شده است.ترکیب رنگ طلایی و سفید در کنار هم در کابینت کلاسیک بسیار زیبا به نظر می رسد و استفاده از یراق آلات و اکسسوری های طلایی حس لوکس بودن را بیشتر به ببینده القاء می کند.

کابینت آشپزخانه کلاسیک طوسی

به طور کلی رنگ یکی از مهم ترین ارکان تاثیر گذار در آشپزخانه می باشد و می‌تواند تاثیر عمیقی بر خلق و خو و احساسات انسان به جای گذارد. در گذشته از رنگ طوسی به عنوان یک رنگ غم‌انگیز ،خنثی و بدون هیجان یاد می‌شد، اما امروزه از این رنگ در دکوراسیون کابینت کلاسیک به همراه رنگ های روشن دیگر استفاده می شود و باعث ایجاد سنگینی و لوکس بودن هر چه بیشتر این سبک از آشپزخانه می گردد.

بهترین نوع کابینت مدرن

به طور کلی یک آشپزخانه می تواند ظاهر و حتی ارزش فروش ملک شما را تحت تاثیر قرار دهد سبکی که برای طراحی کابینت های آشپزخانه خود در نظر می گیرید کاملا بستگی به سلیقه شخصی شما دارد. اما استفاده از بهترین متریال ها جزو مواردی است که حتما بایستی در نظر داشته باشید.در آشپزخانه هایی که به صورت سبک مدرن اجرا می شوند شما دیگر شاهد زرق و برق اضافی، کنده کاری،تاج و گزینه های دیگری که در سبک کلاسیک مشاهده می کنید نیستید. کابینت های بدون کنده کاری و به صورت یکدست به چشم می خورند. استفاده از لوازم مدرن یکی دیگر از ویژگی های سبک مدرن آشپزخانه است.در سبک مدرن شما شاهد محیطی ساده با خطوط صاف و بدون حکاکی هستید، هیچ گونه طرح تزئینی یا استفاده از فلزات سنگین در این طرح به چشم نمی خورد.در آشپزخانه هایی که به سبک مدرن دیزاین می شوند کابینت ها و کانتر دارای خطوطی تمیز و بدون لبه های تزئینی یا پانل های برجسته و تاج هستند. و شما شاهد یک رنگ تک رنگ در سرتاسر آشپزخانه هستید.یکی از جدیدترین روش های طراحی در سبک مدرن استفاده از جزیره دوتایی است.به این صورت که یک قسمت از جزیره برای قرار گرفتن سینک ظرفشویی و گاز و صفحه آشپزی است و جزیره دیگر محل آماده کردن غذا جهت سرو آن است.بودن دو جزیره در سبک مدرن کابینت ها فضای کافی را برای استفاده بهینه فراهم می کند.
1-استفاده از روکش چوب طبیعی
کابینت های که روکش چوب طبیعی دارند می توانند گرما و عمق را به سبک مدرن آشپزخانه شما اضافه کنند.درب هایی که روکش چوب طبیعی دارند گره های موجود در چوب را به خوبی نمایش می دهند. به گونه ای که انگار طبیعت در آشپزخانه تان حس می شود. این مدل از سبک مدرن مورد علاقه بسیاری از دوست داران طبیعت است که می توانند از این زیبایی نهایت استفاده را ببرند.لازم به ذکر است که استفاده از متریال مرغوب بسیار حائز اهمیت است. اگر درب ها درست آب بندی نشوند، روکش های چوب ممکن است ورقه ورقه یا پوسته شوند.

2-استفاده از استیل ضد زنگ
هیچ گزینه ای مانند استیل ضد زنگ گویای سبک مدرن برای آشپزخانه نیست.برای اینکه سبک آشپزخانه خود را مدرن کنید می توانید از کابینت های استیل نیز استفاده کنید.به این صورت که آشپزخانه شما دارای یک قطب شیک و مدرن از استیل ضد زنگ خواهد بود.جدای از زیبایی ظاهری که استیل های ضد زنگ به آشپزخانه مدرن شما می دهند کابینت هایی که زمینی هستند، احتمال خراش و نمایش دادن اثر انگشت در آنها بسیار زیاد است.البته برخی از فولاد های ضد زنگی وجود دارند که گفته می شود کاملا در برابر این معایب مقاوم هستند.برخی از مزایای استفاده از کابینت استیل ضد زنگ در کنار چوب عبارتند از: استفاده از استیل در کنار چوب باعث تمیز کردن و نگه داری آسان تر از محیط آشپزخانه می شود، استیل های به کار رفته در این نوع از آشپزخانه ها بادوام هستند.در هر صورت استفاده از استیل های ضد زنگ بسیار جذاب و شگفت انگیز بوده و ظاهری کاملا مدرن به آشپزخانه شما می دهد.
3-کابینت های آشپزخانه لاکی
کابینت های آشپزخانه لاکی با رنگی روشن و براق جلوه ای مدرن را به آشپزخانه شما می دهند.آشپزخانه لاکی با استفاده از لاک های متعدد و سپس پرداخت آن تولید می شوند.از فواید استفاده از لاک در آشپزخانه ها ماندگاری و براقیت آنها می باشد.لاک ماده ای بسیار سخت است و بدون اینکه خراش بردارد یا پوسته پوسته شود، می تواند سالیان سال ماندگاری داشته باشد.لاک در عمق کابینت نفوذ می کند و باعث محافظت از چوب می شود.استفاده از لاک به جای رنگ در درب ها باعث ایجاد یک سطح صاف و براق در سطح آنها می شود و بر خلاف رنگ پوشش ضخیمی را ایجاد نمی کند.کابینت های لاکی به دلیل درخششی که دارند می توانند یک انتخاب برای سبک مدرن آشپزخانه ها باشند زیرا زیبایی آنها بی نظیر است.برای حفظ براقیت کابینت های لاکی باید آنها را به درستی تمیز کنید و از مواد شیمیایی مناسب برای پاک کردن سطوح آنها استفاده کنید.
4-استفاده از قفسه های شناور در آشپزخانه مدرن
خطوط تمیز و یکدست از نمونه های بارز طراحی کابینت ها به سبک مدرن است.استفاده از قفسه های باز و یکدست بدون درب باعث ایجاد فضایی مدرن در آشپزخانه شما می شود.قفسه های شناور خطوطی مستقیم را ایجاد می کنند که به مدرن بودن بیشتر آشپزخانه شما کمک می کند.عموما قفسه های شناور را به جای کابینت های هوایی استفاده می کنند، اما استفاده از قفسه های شناور سبب می شود تا شما فضای مخفی را برای وسایل خود نداشته باشید و فقط از کابینت های زمینی می توانید برای انبار کردن وسایل اضافی خود استفاده نمایید.در این نمونه از سبک مدرن چون وسایلی که بر روی قفسه های شناور قرار می گیرند در معرض دید هستند همواره باید در نظم و چیدمان وسایل دقت کافی را داشته باشید تا از بهم ریختگی فضای آشپزخانه جلوگیری شود در نتیجه به منظور ایجاد فضایی زیباتر به طور مرتب فضای قفسه های شناور آشپزخانه را تمیز نگه دارید.
5-استفاده از کابینت های رنگی
تصور مردم از سبک مدرن برای آشپزخانه ها،کابینت هایی است که تماما به رنگ سفید،سیاه یا طوسی رنگ براق یا حتی فقط رنگ های روشن باشند.اما استفاده از رنگ های دیگر هم نیز برای کابینت های مدرن نیز باعث جذابیت بیشتر فضای آشپزخانه می شود.رنگ و الگوی مناسب برای آشپزخانه می تواند باعث زیبا تر شدن محیط آشپزخانه مدرن شما شود.در هر صورت استفاده از کابینت های رنگی برای آشپزخانه مدرن منزلتان بستگی به سلیقه خود شما دارد اینکه چه رنگی را می پسندید و مشاهده روزانه آن شما را خسته نمی کند.
6-آشپزخانه مدرن به رنگ سفید
خیلی از افراد هنگام استفاده از رنگ های روشن در آشپزخانه کمی دچار تردید میشوند به نظر این افراد رنگ روشن زیبایی کافی رو ایجاد نمیکند یا به راحتی کثیفی را نشان می دهد.اما یک آشپزخانه به رنگ سفید براق که نور را نیز منعکس می کند می تواند بهترین انتخاب برای کابینت آشپزخانه باشد.به طور کلی آشپزخانه هایی که به رنگ سفید می باشند جدای از سبکی که شما برای آشپزخانه خود استفاده می کنید محبوبیت زیادی دارند رنگ سفید آشپزخانه باعث تمیز نشان دادن آشپزخانه شما می شود.فقط کافیست که برای جلوگیری از نشان دادن اثر انگشتان دست و لکه ها سطوح کابینت خود را تمیز نگه دارید تا آشپزخانه مدرن منزلتان همچنان جذاب و زیبا باشد.
7-استفاده از کابینت چوبی و رنگی در کنار یکدیگر
استفاده از کابینت های تماما سفید برای سبک مدرن کمی تکراری شده است. در نتیجه استفاده از رنگ ها و ترکیب آنها با هم سبب جذابیت بیشتر سبک مدرن آشپزخانه شما می شود. شما می توانید کابینت های چوبی را با انواع رنگی ترکیب کرده و طرحی منحصر به فرد را ایجاد کنید. کابینت طرح چوب با داشتن گره های طبیعی در مرکز توجه قرار می گیرند و نمونه های رنگی باعث ایجاد فضایی دلنشین در محیط آشپزخانه می شوند.برای استفاده از کابینت های چوبی به صورت ترکیبی با رنگ های دیگر حتما با طراح خود مشورت کنید تا بهترین نتیجه را در این زمینه بدست آورید.
8-ایجاد کابینت های هوایی مدرن
احتمالا این طرح از کابینت ها کمی باعث ایجاد نگرانی در اشخاص شود ولی کاملا حس مدرن بودن را به محیط آشپزخانه شما القا می کند. کابینت های هوایی بدون هیچ گونه دربی به صورت طبقه که تماما در معرض دید شماست و هیچ گونه فضای مخفی ای ندارد یک نمونه ایده ال از سبک کابینت های مدرن با جذابیت بالا می باشد، که این طبقه ها می توانند تا سقف هم ادامه داشته باشند. در این مدل شما فضای کافی برای هود و اجاق گاز خود دارید. این سبک از کابینت های مدرن مخصوص افرادی است که نیاز به انبار کردن زیاد یا فضا برای قرار دادن وسایل اضافی خود ندارند.اگر فضا برای ذخیره کردن و گذاشتن وسایل برای شما مهم نیست می توانید از این سبک زیبا برای دیزاین کابینت های خود استفاده کنید تا آشپزخانه ای کاملا مدرن داشته باشید.
شما می توانید مدل هایی که در بالا برای برای سبک مدرن آشپزخانه ذکر شده است را با هم ترکیب کنید و مدلی جذاب را برای کابینت های آشپزخانه خود بدست آورید.هر کدام از سبک هایی که در بالا ذکر شد به خودی خود یک سبک منحصر به فرد هستند. شما می توانید کابینت های زمینی خود را از نوع چوبی در ترکیب با کابینت های سفید رنگ لاکی داشته باشید، یا حتی ترکیبی از استیل ضد زنگ با چوب.اگر به کارهای ترکیبی علاقه دارید می توانید مدل های کابینت بالا را با هم ترکیب کنید و طراحی منحصر به فرد خود را بدست آورید.در سبک مدرن می توانید از کابینت هایی بدون دستگیره استفاده کنید تا جذابیت و مدرن بودن آشپزخانه را بیشتر نمایش دهد.شما می توانید طیف وسیعی از رنگ ها را با سایه تیره تر در آشپزخانه مدرن خود انتخاب کنید.

کابینت نئوکلاسیک سبکی نو و تلفیقی از طراحی کلاسیک و مدرن

به طور کلی سبک نئوکلاسیک از دهه 70 میلادی با الهام از سبک معماری رومی و رنسانس پدید آمد.این سبک با داشتن ظرافتی مجلل هنوز هم یکی از بی نظیر ترین طراحی های منازل به حساب می آید.در سبک نئوکلاسیک از نورهای خاکستری،آبی کمرنگ، کرم یا سبز روشن استفاده می شود.در این سبک دکوراسیون به صورت متقارن و ساده است و به جزییات و لوکس بودن تاکید دارد.یکی از بارزترین مشخصه های کابینت نئوکلاسیک وجود فرورفتگی ها در کابینت ها است.در آشپزخانه نئوکلاسیک هیچ کابینتی را بدون جزییات کوچک پیدا نخواهید کرد.فرورفتگی در کابینت ها باعث غنای بیشتر فضای آشپزخانه می شود و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

در اینجا به یکسری عناصر که در سبک نئوکلاسیک آشپزخانه تاثیر گذار است اشاره می نماییم:

1-لوستر
لوستر یکی از عناصر اصلی نئوکلاسیک است که طراحی نئوکلاسیک کابینت های آشپزخانه شما را تکمیل می کند.آشپزخانه یکی از بهترین مکان ها برای استفاده از لوستر است زیرا سبب توزیع مساوی نور در آشپزخانه می شود.

2-جزیره
جزیره در آشپزخانه مکانی است که بیشترین فعالیت مرتبط با آماده کردن غذا و پخت و پز بر روی آن انجام می شود. در آشپزخانه های نئوکلاسیک می توانید در زیر جزیره کابینت هایی را برای قرار دادن وسایل اضافی تعبیه کنید.قرار دادن یک جزیره که می تواند به عنوان یک مکان برای انبار کردن وسایل اضافی باشد ایده بسیار خوبی برای سبک نئوکلاسیک است.شما می توانید روی جزیره از یک سنگ طبیعی مانند گرانیت یا مرمر استفاده کنید تا جذابیت کابینت های نئوکلاسیک را بیشتر کند.

3-استفاده از سنگ طبیعی به عنوان کانترتاپ
استفاده از سنگ طبیعی به عنوان کانتر تاپ بهترین انتخاب برای آشپزخانه نئوکلاسیک می باشد زیرا علاه بر محکم بودن در مقابل گرما نیز بسیار مقاوم است و به راحتی تمیز می شود و نگهداری از آن نیز آسان است.

4-کابینت
کابینت ها در سبک نئوکلاسیک با حکاکی های ظریف طراحی شده اند که باعث ایجاد عمق و بعد در محیط آشپزخانه می شود.کابینت ها در سبک نئوکلاسیک مانند سبک کلاسیک خیلی شلوغ نمی باشند و دارای حکاکی های زیاد و تاج نیستند فقط درب ها دارای فرو رفتگی می باشند که همین امر سبب منحصر به فرد شدن این سبک از آشپزخانه می شود.

کابینت چوبی آشپزخانه

کابینت چوبی تماما از چوب ساخته می شود و سبب ایجاد ویژگی کلاسیک در آشپزخانه می گردد. عموما کابینت هایی که تماما از چوب ساخته شده اند چه به صورت طبیعی یعنی با رنگ طبیعی خود چوب باشند، چه رنگ آمیزی شوند با هر سبک طراحی قابلیت هماهنگی دارند.اگر چه امروزه اکثر کابینت ها از چوب های سخت تولید شده اند ولی اغلب روکش هایی از جنس چوب هستند که بر روی تخته های چند لایه قرار گرفته اند تا ظاهر چوب طبیعی را در آشپزخانه ایجاد کنند.پیش از انتخاب کابینت تمام چوب باید این نکته را در نظر بگیرید که چوب در اثر رطوبت دچار تاب خوردگی می شود، پس بسیار حائز اهمیت است که چوب ها از تمامی زوایا کاملا آب بندی شوند تا رطوبت را به خود جذب نکنند.در مناطقی که رطوبت بالایی دارد بهتر است از کابینت هایی با روکش طبیعی به جای کابینت تمام چوب استفاده شود زیرا مقاوم تر از چوب طبیعی هستند.
کابینت های چوبی بر حسب چوب درختی که در تولید آن به کار می رود انواع مختلفی دارند.می توان از چوب درختان افرا،گردو،گیلاس،کاج ،بلوط و … در ساخت کابینت تمام چوب استفاده نمود.می خواهیم در این مقاله روش هایی که جهت تمیز نگهداشتن و طول عمر بیشتر کابینت های چوبی مورد استفاده قرار می گیرند را توضیح دهیم.

انواع کابینت آشپزخانه تمام چوب

کابینت چوبی افرا:

درخت افرا معمولا در هر نوع خاکی رشد می کند. ولی رشد آن در خاک های اسیدی مانند جنگل های شمال کشور بهتر و سریع تر است. همچنین درخت افرایی که در خاک های اسیدی رشد می کند، زیباتر و پر پشت تر است. در معرض نور خورشید بودن سبب رشد بهتر درخت افرا می شود.لازم به ذکر است درخت افرا نباید مدت زمان زیادی را در معرض نور مستقیم خورشید باشد زیرا ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود و سایه نیز برای رشد این گیاه مناسب نیست.چوب درخت افرا جزو چوب‌های بسیار با دوام و با طول عمر بالاست که در برابر رطوبت و ضربه‌ دارای مقاومت است. به دلیل ساختار و بافت ریز دانه ای که دارد به راحتی می توان روی آن حکاکی انجام داد. همین خصوصیت سبب شده تا در مجسمه سازی،ساخت مبلمان، لوازم تزئینی ، کنسول و همچنین کابینت کلاسیک از این چوب استفاده کرد.چوب های درخت افرا استفاده شده در کابینت ها عمدتا به رنگ سفید تا کرم می باشند. در برخی مواقع از چوب درخت افرا به رنگ قهوه ای تا قرمز هم استفاده می شود. رنگ روشن چوب افرا در کابینت ها و ریز دانه بودنش سبب استفاده بیشتر این چوب در سبک کلاسیک شده است.چوب درخت افرا به دلیل ریز دانه بودن به راحتی رنگ را می پذیرد و در دسترس بودن آن سبب شده بسیار مورد استفاده قرار گیرد.از چوب درخت افرا می توان در تمامی سبک های کابینت اعم از کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن استفاده کرد.

کابینت چوبی گردو:

درخت گردو از جمله مقاوم ترین درخت ها می باشد. این درخت سازگار با تمامی محیط های جغرافیایی بوده و گسترش آن در تمامی قاره ها ثابت کننده همین ویژگی است.این درخت با ارزش علاوه بر چوب دارای میوه نیز می باشد که از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.پراکندگی درخت گردو از غرب تا آمریکا و از شرق خاورمیانه و چین و ژاپن را نیز شامل می شود.چوب درخت گردو جزو مقاوم ترین چوب ها در برابر رطوبت است.چوب این درخت بسیار ریز دانه بوده و همین امر سبب شده تا در صنایع کشتی سازی از این چوب استفاده گردد. چوب درخت گردو ریش ریش نمی شود و بافت های آن از هم جدا نمی گردد و خاصیت پیچ پذیری و چسب پذیری خوبی دارد و به راحتی دچار ساییدگی نمی شود.از ویژگی های بارز چوب گردو وجود رگه و گره های های زیبا در آن است که چوب گردو را مناسب برای سبک های کلاسیک کرده است. حکاکی بر روی چوب گردو باعث جلوه دادن بیشتر این گره ها می شود و جذابیت آن را دو چندان می کند.چوب درخت گردو در عین متراکم بودن وزن بالایی ندارد به راحتی ابزار می خورد و با ثبات و سخت است.از چوب گردو به دلیل داشتن گره های زیبا و در رنگ های قهوه ای روشن تا تیره و قرمز مناسب برای استفاده در ساخت مبلمان،تولید کابینت مخصوصا به سبک کلاسیک،مجسمه سازی، کشتی سازی و کارهای تزئینی، در ساخت انواع کفپوش و پارکت و ساخت ادوات موسیقی می توان استفاده کرد.

کابینت چوبی بلوط:

درختان بلوط در جنگل های معتدل، مدیترانه ای و گرمسیری بر روی دامنه کوه ها به صورت پراکنده قابل رویت هستند در ایران در غرب کشور شاهد درختان بلوط هستیم.چوب درخت بلوط به رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره ، عسلی و قرمز می باشد.چوب درخت بلوط به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد برای ساخت مبلمان،کفپوش،ساخت درب،دکوراسیون داخلی و ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرد.چوب بلوط دارای سختی بالا بوده و در برابر حشرات و قارچ ها به دلیل داشتن ماده شیمیایی تانن مقاوم است.به دلیل داشتن مقاومت بالا در جذب رطوبت و آب از چوب بلوط در کشتی سازی و ساخت خمره های بزرگ نگهداری مایعات ،اسکله سازی و ساخت تیر های شبکه مخابرات استفاده می شود.چوب بلوط از نظر مقاومت در برابر خش و خراش نسبت به چوب های گردو و صنوبر مقاوم تر است.از چوب درخت بلوط برای ساخت کابینت های به سبک کلاسیک استفاده می شود.چوب درخت بلوط رنگ پذیری و فینیش بالایی دارد و طول عمر این چوب زیاد است.

کابینت چوب کاج:

درخت کاج جزو محبوب ترین درختان همیشه سبز و مخروطی شکل است که در نیمکره شمالی به صورت پراکنده یافت می شود.درخت کاج برای رشد نیاز به اکسیژن بالا دارد و دمای بالا را نمی تواند تحمل کند. این گیاه با برگ های سوزنی جزو کهن ترین درختان می باشد.درخت کاج جزو چوب های نرم در نظر گرفته می شود یعنی مانند چوب درخت بلوط متراکم و سخت نیست.اما در مقابل ضربه و شوک مقاوم است، در نتیجه از آن در ساخت مبلمان استفاده می شود و جزو چوب های کاربردی در صنعت ساخت و ساز و نجاری به حساب می آید. چوب درخت کاج دارای مقاومت بالایی در مقابل پوسیدگی و رطوبت است در نتیجه در ساخت کشتی از این چوب استفاده می شود.در ساخت کاغذ،قالب های تزئینی و کف سازی و ساخت کابینت از چوب کاج استفاده می شود.

کابین نت,کابینت چوبی

کابینت چوب توسکا:

درخت توسکا درختی است که عموما در زمین های مرطوب و باتلاقی به سرعت رشد می کند. در ایران بیشتر در سیستان و بلوچستان در منطقه سرباز یافت می شود. درخت توسکا جذب آب بالایی دارد و به رنگ قرمز می باشد. منافذ چوب توسکا بسته است و الیافی یکدست دارد.چوب توسکا دارای کاربرد های فراوانی است، از آنجایی که چوب توسکا نسبت به رطوبت سریع واکنش نشان می دهد معمولا پس از برداشت سریع چوب ها به الوار تبدیل می شوند.به دلیل اینکه چوب درخت توسکا جزو چوب های نرم است موقع کار حتما باید با دقت کار شود تا بر روی سطح چوب فرو رفتگی ایجاد نشود. چوب توسکا معمولا به صورت روکش شده در تولید کالاهای چوبی مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین در ساخت ادوات موسیقی و کابینت نیز از چوب توسکا استفاده می شود.

کابینت چوبی بامبو:

درخت بامبو در اصل متعلق به چین است، اما در کشورهای مالزی و تایلند نیز یافت می شود و از این کشورها وارد ایران شده است. درخت بامبو در محیط هایی با حرارت و رطوبت بالا رشد می کند.با توجه به رشد سریع این درخت جایگزین مناسبی برای درخت های جنگلی است.درخت بامبو درختی سازگار با محیط زیست است و می تواند مقادیر زیادی از دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند در نتیجه از گرم شدن بیش از حد زمین جلوگیری می کند.در مناطقی که میزان نیتروژن موجود در خاک زیاد است درخت بامبو با جذب نیتروژن آب را از میزان بالای نیتروژن پاک می کند.چوب بامبو جزو مستحکم ترین چوب های موجود است که حتی استحکام و مقاومت این چوب را با فولاد مقایسه می کنند.چوب بامبو حتی از چوب های افرا و بلوط نیز مستحکم تر است.از آنجایی که چوب بامبو سبک و با انعطاف پذیری بالاست از آن به عنوان مصالح ساختمانی نیز در مناطق زلزله خیز استفاده می کنند.چوب بامبو در مقابل رطوبت بسیار مقاوم می باشد در نتیجه در اثر رطوبت پوسته پوسته نمی شود و ترک نمی خورد.چوب بامبو در مقابل قارچ ها و کپک ها مقاوم است.چوب بامبو بادوام، انعطاف پذیر و کاملا مستحکم است و حشرات و موریانه ها علاقه ای به استفاده از این چوب ندارند و تمیز کردنش نیز آسان است.چوب بامبو به صورت لایه هایی به ضخامت چند میلی متر است که کنار هم قرار گرفته اند و گزینه ای بسیار مناسب برای ساخت کابینت است. از چوب بامبو علاوه بر ساخت کابینت در ساخت کفپوش،دیوار پوش،ظروف و حتی در صنعت ساختمان در نما از چوب بامبو می توان استفاده کرد.

کابینت چوب راش:

درخت راش جزو درختان سایه پسند است که در ارتفاعات مازندران و گیلان رشد می کند. نور زیاد باعث آفتاب سوختگی درخت راش شده در نتیجه باعث ایجاد شکاف در تنه درخت می شود. محیط های خیلی گرم یا خیلی سرد مناسب این درخت نمی باشند. خاک هایی که زهکشی مناسبی دارند برای رشد درخت راش حائز اهمیت هستند.چوب راش از جمله چوب هایی است که به دلیل انعطاف پذیری بالا بیشترین استفاده را در صنعت مبلمان دارد. این چوب جزو چوب های سخت و نسبتا سنگین است، رنگ چوب راش کرم مایل به قرمز است و سطح چوب یکدست و با گره های کم است.چوب راش جهت ساخت مبلمان و وسایل چوبی و همچنین در ساخت کابینت،میز،صندلی، کفپوش، ساخت ادوات موسیقی و وسایل بازی و زغال مورد استفاده قرار می گیرد.

کابینت چوب روس:

کشور روسیه به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد محل پرورش درختان کاج است و به عنوان بزرگترین صادر کننده چوب کاج در دنیا می باشد.بخش زیادی از چوب های وارداتی به ایران از کشور روسیه است. به همین دلیل به اکثر این چوب ها چوب روس می گویند. البته علاوه بر چوب کاج چوب های دیگری مانند بلوط ، نراد و غیره نیز وارد کشور می شوند.از چوب های روسی برای ساخت کفپوش،دیوار پوش،صنعت ساختمان،ساخت کاغذ،میز ، صندلی و کنسول و کابینت سازی استفاده می شود.چوب های روسی به دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالا در صنعت بسیار کاربرد دارند.چوب های روسی سنباده خوری و پیچ خوری مناسبی دارند.

کابینت چوب ملچ:

درخت ملچ جزو درختان کمیاب می باشد و گونه ای از نارون به شمار می رود. این درخت در مناطق شمالی ایران نظیر مازندران و گیلان رشد می کند. چوب درخت ملچ دارای بافتی درشت و نیمه سنگین است و به دلیل مقاومت زیاد چوب ملچ دچار آفت نمی شود و بسیار بادوام می باشد، در مقابل خمش نیز از خود مقاومت نشان می دهد.چوب ملچ به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و رگه های زیبایی در آن می توان مشاهده کرد. از چوب ملچ در ساخت مبلمان، وسایل ورزشی،ادوات موسیقی، تولید روکش و همچنین به دلیل زیبایی ظاهری و رگه هایش در ساخت کابینت می توان استفاده کرد.

چرا کابینت های آشپزخانه را تمیز می کنیم؟

برای داشتن خانه ای تمیز لازم است که حتما آشپزخانه تمیز باشد زیرا که آشپزخانه بخشی از دکوراسیون منزل به شمار می رود و با توجه به آشپزخانه های امروزی که همگی به صورت اپن طراحی شده اند در نتیجه تمیزی آشپزخانه بر زیبایی و تمیزی منزل تاثیر بسزایی دارد.در صورتیکه کابینت های آشپزخانه خوب تمیز و نگهداری شوند، می توانند برای مدت طولانی حتی تا 50 سال دوام آورند و قابلیت استفاده داشته باشند.اما در صورتی که از آشپزخانه به درستی نگهداری نشود، طول عمر آنها کمتر شده و زودتر از بین می روند.نگهداری کابینت ها به دلیل اینکه تعویض آنها شامل هزینه چشمگیری می شود بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه با نگهداری درست از آشپزخانه می توان جلوی این هزینه اضافی را گرفت.همین امر سبب می شود تا انگیزه لازم را برای نگهداری درست از آشپزخانه داشته باشیم.

روش های تمیز کردن کابینت آشپزخانه

1-روش اول
برای تمیز کردن عمومی و روزمره کابینت های آشپزخانه می توانیم از سرکه استفاده کنیم. سرکه یک پاک کننده طبیعی است که برای پاک کردن چربی از روی کابینت های آشپزخانه می توان از آن استفاده کرد.روش استفاده از سرکه به این صورت است که بایستی به میزان مساوی سرکه و آب گرم را با هم مخلوط نمایید و با استفاده از یک اسپری یا آب باش این مخلوط راروی سطوح چربی ریخته و بگذارید حدودا 2 دقیقه روی سطح کابینت بماند پس از آن با استفاده از یک پارچه نرم مخلوط اسپری شده را از روی سطح آن پاک نمایید.در صورتی که کابینت ها تیره شده باشند می توانید چند قطره از مایع ظرفشویی درون این مخلوط ریخته و سپس اسپری نمایید تا کابینت ها به حالت اولیه خود برگردند.
2-روش دوم
در صورتیکه لکه ها چسبنده تر باشند و با استفاده از روش اول به راحتی از سطح کابینت پاک نشوند می توانید مخلوطی از سرکه و نمک را به حالت خمیری درست نمایید و با استفاده از یک مسواک نرم این مخلوط را بر روی سطح کابینت به آرامی مالش دهید. در نظر داشته باشید از مسواک نرم استفاده کنید زیرا زبر بودن مسواک باعث ایجاد خراش بر روی سطح چوب می شود پس از انجام این کار خمیر را با استفاده از آب و یک پارچه یا حوله تمیز پاک کنید.
با استفاده از خمیر جوش شیرین نیز می توانید لکه های سخت را از روی سطح کابینت پاک کنید. به این صورت که جوش شیرین را با استفاده از یک اسفنج یا یک مسواک نرم بر روی لکه مالش دهید تا پاک شود.در نظر داشته باشید از پارچه زبر برای کشیدن روی لکه کابینت استفاده نکنید در غیر اینصورت چوب دچار خراشیدگی می شود.
3-روش سوم
در این روش علاوه بر پاک کردن سطح کابینت چوبی می توان در آنها درخشش را نیز ایجاد کرد.در این روش 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با 4 قاشق غذاخوری سرکه سفید و آب گرم داخل یک بطری اسپری ریخته و تکان می دهیم تا کاملا مخلوط شوند. سپس مخلوط بدست آمده را بر روی درب کابینت ها اسپری کرده و با استفاده از یک پارچه نرم روی سطح مالش می دهیم تا هر گونه آلودگی و لکه ای از روی سطح آن از بین برود و کابینت درخشش اولیه خود را بدست آورد.
4-روش چهارم
درون یک ظرف کوچک 1 قاشق غذا خوری روغن را با 2 قاشق غذا خوری جوش شیرین مخلوط می کنیم تا یک خمیر غلیظ بدست آید. این ترکیب را هم میزنیم تا با هم مخلوط شوند.با استفاده از یک پارچه نرم یا یک اسفنج مخلوط بدست آمده را بر روی سطوح کابینت قرار می دهیم. می توان با استفاده از مسواک این مخلوط را وارد تمامی گوشه های کابینت نمود.در نظر داشته باشید این مخلوط مقداری لزج می باشد و وقتی که شروع به مالش مسواک بر روی سطح کابینت می کنید ممکن است از این مواد مقداری بر روی کف آشپزخانه بریزد.پس از مالش دادن مسواک بر روی سطح کابینت با استفاده از یک پارچه نرم سطح را پاک کنید.
5-روش پنجم
در این روش برای پاک کردن لکه ها از سطح کابینت آشپزخانه نیاز است شما یک محلول از 1 قاشق چای خوری خمیر دندان و 2 قاشق غذا خوری جوش شیرین به همراه 1 فنجان آب تهیه کنید.سپس محلول به دست آمده را با استفاده از یک اسفنج یا پارچه نرم بر روی مناطق کثیف و لکه های کابینت مالش دهید تا لکه ها پاک شوند.
6-روش ششم
در روش ششم نیاز است شما حدودا 2/1 قاشق چای خوری صابون ظرفشویی را روی اسفنج شستشو قرار دهید و سپس اسفنج را کمی خیس کنید و روی سطح کابینت بکشید تا کف ایجاد شود.بعد از آن با استفاده از یک پارچه که کمی نمناک شده است و با آب تمیز سطح را پاک کنید.در انتها با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز سطح آن را کاملا خشک نمایید.
یا می توانید با استفاده از آب و جوش شیرین یک خمیر درست کنید و به صورت دورانی بر روی لکه چربی کابینت بکشید. این کار را با وارد کردن کمی فشار بر روی سطح چربی انجام دهید. سپس اجازه دهید به مدت 10 دقیقه مواد برروی لکه باقی بماند پس از اتمام زمان 10 دقیقه می توانید مواد را با استفاده از یک پارچه تمیز و نمناک پاک کنید.
7-روش هفتم
در این روش از صابون ظرفشویی که PH قلیایی دارد و می تواند چربی ها را پاک کند استفاده نمایید و آن را با آب گرم مخلوط کنید. به این صورت که حدود یک یا دو سوم از صابون را در آب خیلی داغ ریخته و مخلوط می کنیم و با استفاده از یک پد تمیزکننده لکه های چربی روی کابینت ها را پاک می کنیم. حتما در این روش آب باید کاملا داغ باشد و پد را با وارد آوردن کمی فشار بر روی لکه چربی استفاده کنید. باید مراقب باشید که هنگام وارد کردن فشار سطح چوب را خراشیده نکنید پس از پاک شدن لکه چربی ها تمامی سطوح را با استفاده از آب و پارچه نرم پاک کرده و سپس خشک نمایید.
8-روش هشتم
پاک کننده های نجاری را استفاده کنید به این صورت که ابتدا پاک کننده را روی سطح چربی بمالید. لازم به ذکر است در این روش حتما بایستی از دستکش پلاستیکی استفاده نمایید. پس از مالیدن پاک کننده نجاری روی سطح چربی اجازه بدهید مدت زمان 2 دقیقه ماده پاک کننده روی لکه بماند.یک پارچه مرطوب را در مایکروویو قرار داده و به مدت 35 ثانیه گرم کنید و سپس با استفاده از آن لکه چربی روی کابینت را به سرعت پاک کنید.پس از انجام این کار سطوح را با آب و صابون شسته و با پارچه نرم کاملا خشک نمایید.
9-روش نهم
برای پاک کردن کثیفی و آلودگی از روی سطوح می توانید محلولی از مایع مایع ظرفشویی به همراه آب گرم تهیه کنید و این محلول را بر روی لکه چربی و کثیفی بکشید تا پاک شود. این محلول از 95 درصد آب گرم و 5 درصد مایع ظرفشویی تهیه می شود.پس از پاک کردن لکه ها از روی سطوح ابتدا با استفاده از یک پارچه مرطوب سطح آن را تمیز کرده و سپس با پارچه دیگری سطوح آن را خشک کنید.
نکته اول: سرکه به عنوان پاک کننده لکه های چربی در سطوح استفاده می شود، پاک کننده رنگ و لاک نیز می باشد و می تواند در برخی از سطوح آشپزخانه پوشش ها را از بین ببرد. هر بار که استفاده می شود ، با از بین رفتن سطوح مبلمان و کابینت سطح نازک تری ایجاد می کند.
نکته دوم: روغن زیتون جزو موادی است که برای از بین بردن لکه های سخت در مخلوط هایمان استفاده می شود. اما لازم به ذکر است که روغن زیتون یک روغن غیر خشک شونده است. بنابراین وقتی از آن برای پاک کردن لکه سطوح کابینت استفاده می کنیم، روی چوب آشپزخانه قرار می گیرد و خشک نمی شود و به صورت مایع باقی می ماند. در این حالت روغن خراب می شود و باعث ایجاد بو شده و مکان مناسبی را برای رشد باکتری های مضر ایجاد می کند.

کابینت ام دی اف آشپزخانه

استحکام،زیبایی و ویژگی های چوب باعث شده تا صاحبان منازل به سمت انتخاب چوب برای آشپزخانه های های خود نسبت به سایر متریال های موجود بروند.با این وجود کابینت های چوبی کامل نیستند چوب طبیعی در برابر تغییر دمای محیط گرما و سرما و رطوبت منبسط و منقبض می شود و کابینت هایی که از چوب خالص تهیه می شوند ممکن است ترک بخورند یا تاب بردارند.ام دی اف همان چوب مهندسی ساز است که با یک نوع چسب مخصوص مخلوط می شود و تحت فشار بالا قرار می گیرد تا ورق هایی با تراکم بالا و پایدار از آنها تولید شود. در واقع تخته فیبر با چگالی متوسط یعنی بین 650 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب است که به صورت خشک تولید می شود و یک فرآورده چوبی محسوب می شود. جهت تولید ام دی اف بعد از قطع درختان قسمت فیبری چوب را خرد می کنند،قطعات خرد شده چوب را شستشو می دهند و سپس از صافی های مخصوصی رد می کنند تا هر گونه ناخالصی از چوب جدا شود. بعد از عبور کردن از صافی ها خرده چوب ها خشک می شوند، پس از خشک شدن وارد صافی های مخصوصی جهت دسته بندی اندازه خرد چوب ها شده و بعد از دسته بندی وارد دستگاه مخصوصی جهت تولید فیبر می شوند، که دستگاه با اعمال فشار بر خرده چوب ها آنها را با ضخامت های مختلف تولید می کند.پس از پرس خشک این ورق ها سنباده می خورند و در سایز های استاندارد تولید و روانه بازار می گردند.از ام دی اف برای ساخت انواع سرویس خواب و مبلمان استفاده می شود. ام دی اف به خودی خود و خام مورد مصرف قرار نمی گیرد بلکه بر اساس روکشی که بر روی آن قرار می گیرد به چند نوع تقسیم می شود.

مدل های کابینت ام دی اف

1-ام دی اف ملامینه: در این نوع از ام دی اف هایی که برای ساخت کابینت استفاده می شود، بر روی ام دی اف خام نوعی روکش آغشته به چسب تحت فشار بالا قرار می گیرد. عموما ورق های ملامینه 16 میلی متری هستند.
2-ام دی اف هایگلاس: در این مدل روکش پی وی سی توسط چسب های مخصوص و دستگاه رولینگ پرس بر روی ام دی اف قرار می گیرد. کابینت های هایگلاس به دلیل داشتن روکش پی وی سی دارای مقاومت بالاتری نسبت به بقیه ام دی اف ها هستند.
3-ام دی اف لمینت: در این روش روکش هایی از جنس اچ پی ال بر روی ام دی اف خام قرار می گیرد. ورق های اچ پی ال دارای تنوع و رنگ بندی خوبی هستند. کابینت های لمینت در مقابل خراش از خود مقاومت نشان می دهند تنها ایراد آنها مقاومت پایین در برابر حرارت است.
4-ام دی اف ممبران: ورق‌ های ام دی اف با روکش ممبران بیشتر برای ساخت کابینت هایی با سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش روکش ممبران بر روی ورق های ام دی اف که قبلا سی ان سی شده و طرح مورد نظر روی آنها اجرا شده توسط فرآیند وکیوم چسبانده می شوند. از مزیت های کابینت ممبران می توان به مقاوم بودن آن ها در برابر رطوبت را نام برد. در این روش شما می توانید طرح دلخواه خود را برای کابینت آشپزخانه تان داشته باشید.

مزایای استفاده از ام دی اف در کابینت آشپزخانه

1-کابینت های ساخته شده از ام دی اف پایدار و با ثبات هستند و ترک نمی خورند.
2-کابینت هایی که در تولیدشان از ام دی اف استفاده شده است، در برابر تغییرات محیطی مقاوم تر هستند و در برابر رطوبت بهتر از چوب طبیعی از خود مقاومت نشان می دهند.
3-ام دی اف خام فاقد هر گونه گره و الگوهایی از چوب طبیعی است.
4-کابینت هایی که از ام دی اف ساخته شده اند، قیمت پایین تری نسبت به کابینت های ساخته شده از چوب طبیعی دارند.
5-دسترسی به ورق های ام دی اف برای ساخت کابینت بسیار آسان تر از چوب طبیعی است و ورق ها در ابعاد بزرگتری از چوب طبیعی موجود می باشند.

معایب استفاده از ام دی اف در کابینت آشپزخانه

1-هنگام تولید و ساخت ام دی اف، به خاطر استفاده از مواد شیمیایی خاص موجود در چسب آن، گازی به نام فرمالدئید تولید می‌شود که گفته می‌شود برای سلامتی انسان مضر است.
2-ام دی اف از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است، اما اگر به هر دلیلی کابینت ام دی اف دچار ترک یا شکستگی شود به آسانی نمی توان چوب ها را به هم چسباند.
3- ورق های ام دی اف اگر برای مدت زمان بالایی در معرض رطوبت و آب باشند، متورم می شوند. برای جلوگیری از بوجود آمدن این حالت حتما دور سینک ها و لبه کابینت ها را آب بندی نمایید.
4-ورق های ام دی افی که در ساخت کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرند، سطحی صاف و صیقلی ندارند و فینیش آنها بستگی به روکشی دارد که بر روی سطحشان قرار می گیرد.
مراقبت و نگهداری از کابینت ام دی اف
-برای پاک کردن سطوح کابینت های ام دی اف ابتدا با یک پارچه مرطوب سطح کابینت را پاک کنید و سپس با پارچه دیگری سطح کابینت را خشک نمایید.
-از مواد شوینده و ساینده برای پاک کردن سطح کار استفاده نکنید.
-از تماس مستقیم بخار و اجسام گرم بر روی سطح کابینت ام دی اف خودداری کنید .
-رطوبت بیش از حد باعث از بین رفتن کابینت ام دی اف می شود. در نتیجه اجازه ندهید آب یا مایعات برای مدت طولانی روی سطح کابینت ام دی اف قرار گیرد.

کابینت هایگلاس آشپزخانه

کابینت هایگلاس به دلیل سطح صاف و براقی که دارد مناسب برای آشپزخانه های سبک مدرن بوده و جلوه ای چشم گیر به آشپزخانه می دهد.علاوه بر این کابینت های هایگلاس می توانند نور را به خوبی منعکس کنند و باعث روشن شدن بیشتر محیط آشپزخانه می شوند.کابینت های هایگلاس به دلیل انعکس نور باعث بزرگتر نشان دادن فضا می شوند و مناسب فضاهای کوچک هستند.ورق های هایگلاس به دلیل سطح صاف و براقی که دارند به راحتی تمیز می شوند و هر گونه لک و آثار چربی به راحتی از روی سطحشان از بین می رود.شما می توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب به راحتی و بدون ایجاد هیچ گونه خراشی لکه ها را پاک نمایید.کابینت های هایگلاس نیاز به آب بندی خاصی ندارند و جذب آب پایینی دارند.کابینت های هایگلاس مناسب سبک معاصر هستند آنها حالتی مانند آینه ایجاد می کنند و لکه نمی شوند.

کابینت هایگلاس سفید

کابینت هایگلاس سفید باعث زرق و برق هر چه بیشتر آشپزخانه می شود و گزینه ای مناسب برای آشپزخانه های مدرن است.بازتاب نور در هایگلاس سفید بیشتر است و نور بیشتری را منعکس می کند و باعث بزرگتر دیده شدن فضای آشپزخانه شده و محیط آن را روشن تر می کند.به آسانی تمیز می شود، در صورت وجود هر گونه لکه ای در ورق هایگلاس سفید به راحتی با یک پارچه مرطوب قابل پاک شدن است و نیازی نیست که از حلال های شیمیایی برای پاک کردن آن استفاده شود.رنگ سفید هایگلاس با براقیتی که دارد جلوه ای یکپارچه به آشپزخانه می دهد و با هر سبک آشپزخانه ای مطابقت دارد.
یکی از ایراداتی که به هایگلاس سفید می توان گرفت این است که اثر انگشت و لکه ها و خراش ها را به خوبی نمایش می دهند.کابینت های سفید براق به دلیل جذابیت بیشتری که دارند و بازتاب خوب نورشان محبوبیت بیشتری دارند.کابینت های سفید هایگلاس بسیار شیک و کاربردی هستند.کابینت های هایگلاس زیبا و ظریف هستند و بازدهی بالایی دارند. هایگلاس دارای سطحی صاف و صیقلی با جلای براق است و همین باعث بزرگتر شدن آشپزخانه می شود.بازتاب نور خوبی دارد و مانند آینه عمل می کند.متاسفانه اثر انگشت و لک را به خوبی نشان می دهد بنابراین نیازمند این است که به طور مرتب پاک شود.زیبایی ظاهری و بی عیب و نقص آنها باعث ایجاد جذابیت بیشتر آشپزخانه می شود.

کابینت هایگلاس سبز

رنگ سبز یکی از رنگ های شگفت انگیزی است که باعث ایجاد فضایی همچون طبیعت در آشپزخانه شما می شود.رنگ سبز عموما با رنگ کف، میز پیشخوان و لوازم خانگی مطابقت دارد.رنگ سبز یکی از رنگ های اصلی و جزو پر طرفدارترین رنگ های سرد است که نشان دهنده طبیعت و تجدید حیات می باشد و باعث ایجاد شادابی می گردد.کابینت های سبز می توانند آشپزخانه را از نظر مساحت و ارتفاع بزرگتر نشان دهند.رنگ سبز به راحتی تمیز می شود و نگهداری از آن آسان است.در صورت کثیف شدن آشپزخانه به راحتی می توان با پارچه مرطوب سطح آن را تمیز کرد.استفاده از رنگ سبز برای کابینت ها باعث ایجاد محیطی گرم و دنج در آشپزخانه می شود و می توان برای سبک کلاسیک و مدرن از این رنگ محبوب استفاده کرد.

کابینت هایگلاس خاکستری

یکی از مهمترین فاکتور ها در آشپزخانه رنگ آن است. یعنی قبل از ایجاد هر گونه تغییر باید رنگ آشپزخانه انتخاب شود. رنگ خاکستری جزو رنگ های مدرن است.استفاده از رنگ خاکستری روشن برای کابینت ها فضا را بزرگتر نشان می دهد و می توان در فضاهای کوچک نیز از این رنگ استفاده کرد.استفاده از رنگ خاکستری باعث روشن تر شدن فضای آشپزخانه می شود. ترکیب کابینت هایگلاس سفید و خاکستری جذابیت محیط را بیشتر می کند و باعث ایجاد گرما و آرامش بیشتر می شود.رنگ خاکستری به دلیل خنثی بودن باعث نمود بیشتر سایر اجزای موجود در آشپزخانه می شود.رنگ خاکستری باعث ایجاد فضایی مدرن و شیک در آشپزخانه می شود.محیطی دلپذیر و آرام که باعث ایجاد آرامش در هنگام حضور شما در آشپزخانه می شود.رنگ خاکستری را می توانید با هر رنگی که بخواهید برای کف،کانتر و لوازم آشپزخانه خود انتخاب کنید هماهنگی دارد و این یکی از بارزترین ویژگی های استفاده از رنگ خاکستری در کابینت ها است.

مزایای کابینت هایگلاس

1-تمیز کردن آسان:به طور کلی یکی از فاکتور های مهم پس از انتخاب مدل و رنگ در کابینت آشپزخانه تمیز کردن آسان آن ها می باشد .خوشبختانه هایگلاس یکی از مدل هایی است که هر گونه لکه ای که بر روی ورق های هایگلاس ایجاد گردد به راحتی و با یک دستمال مرطوب قابل پاک شدن است و محیط آشپزخانه شما را دوباره با همان درخشش اولیه به حالت اول بر می گرداند.از آنجایی که فقط به یک پارچه نم دار برای پاک کردن سطوح هایگلاس نیاز است در نتیجه زمان کمتری را باید صرف پاک کردن لکه ها کنید.نگهداری آسان تر کابینت هایگلاس سبب مقرون به صرفه تر بودن آن نسبت به سایر متریال ها شده و نیاز به آب بندی خاصی ندارد.
2-بازتاب نور: روکش کابینت های هایگلاس براقیتی مانند آینه دارد و به خوبی می تواند نور را منعکس کند.هر چه آشپزخانه براق تر باشد توانایی بیشتری در انعکاس نور دارد.براق بودن کابینت آشپزخانه می تواند فضای آشپزخانه را بزرگتر نشان دهد و محیطی بازتر و روشن تر را ایجاد نماید.
3-ضد آب بودن: براق بودن سطح خاصیت ضد آب خوبی به ورق های هایگلاس می دهد و مانع از جذب رطوبت و آب توسط آن می شود.همین امر سبب شده تا ورق های هایگلاس نیاز به آب بندی خاصی نداشته باشند.
شاید یکی از معایب کابینت های هایگلاس ماندن اثر انگشت بر روی سطوح کابینت باشد اما روغن را به خود جذب نمی کند و به راحتی پاک می شود.

معایب کابینت هایگلاس

1-یکی از عیب های ورق های هایگلاس که جزو بزرگترین ایرادات آن به شمار می رود ماندن اثر انگشت،خراش و لکه ها می باشد.که اگر بلافاصله پاک نشود جلوه خوبی برای آشپزخانه ایجاد نمی کند.
2-قیمت بالا نسبت به سایر متریال های مورد استفاده در ساخت کابینت یکی دیگر از معایب این نوع از کابینت ها می باشد.
3-ورق های هایگلاس به دلیل براقیتی که دارند مستعد خراش می باشند و کوچک ترین خراش هم بر روی سطوح آنها به راحتی قابل تشخیص است.حتما توجه داشته باشید که هنگام پاک کردن ورق های هایگلاس از موادی که باعث ایجاد خراش بر روی سطح کابینت می شوند استفاده نکنید.

کابینت مات بهتر است یا براق

به طور معمول انتخاب مدل براق یا مات برای آشپزخانه انتخابی دشوار است زیرا هر دو گزینه های خوبی هستند که باعث زیبایی هر چه بیشتر آشپزخانه می شوند.در انتخاب مدل براق یا مات حتما علاوه بر کاربردی بودن کابینت و دوام آن به سهولت پاک کردن آن نیز توجه داشته باشید.
در صورتیکه به دنبال کاری خاص و متفاوت هستید انتخاب رنگ مات انتخابی شیک و خوب است که امروزه بسیاری از طراحان سبک مدرن از کابینت های مات برای طراحی آشپزخانه ها استفاده می کنند.کابینت های مات هیچ نوری را منعکس نمی کنند و خراش و همچنین اثر انگشت کمتر در آنها قابل مشاهده است.هایگلاس های براق نور را به خوبی منعکس می کنند و باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه شما می شوند.
کابینت های مات سطوح کابینت صاف به نظر می رسد و ظاهری یکنواخت را به آشپزخانه می دهند.
در کابینت های مات لکه های چربی به سختی پاک می شوند در صورتی که در نوع براق با استفاده از یک پارچه مرطوب می توان به راحتی سطوح را از آلودگی پاک کرد.
در نوع مات اثر انگشت خراش به صورت واضح دیده نمی شود ولی پاک کردن همین لکه ها به سختی امکان پذیر است.
کابینت های براق خیلی راحت تر خراشیده می شوند و هر گونه لک و اثری را نشان می دهند حتی اگر آن لک بسیار کوچک باشد.
هنگام استفاده از کابینت های براق نمی توان از کف پوش های براق استفاده کرد زیرا براقیت آنها با هم در تداخل خواهد بود.

کابینت پی وی سی آشپزخانه

بیشتر کارهای مربوط به پخت و پز، مهمانی و دورهمی ها حول محور آشپزخانه ها صورت می گیرد به گونه ای که آشپزخانه به عنوان قلب خانه به حساب می آید و جزو شلوغ ترین قسمت هر خانه ای است. در نتیجه به کار بردن بهترین مصالح از نظر دوام و استحکام در آشپزخانه ها جزو اصلی ترین نیاز های هر خانه ای به حساب می آید. در حالی که طیف گسترده ای از محصولات چوبی برای ساخت کابینت در بازار موجود است، محصولاتی چون پی وی سی (ساخته شده ازمواد پلی وینیل کلراید) نیز برای ساخت کابینت پی وی سی مورد استفاده قرار گرفته اند.ورق های پی وی سی از ورق های کامپوزیت پلاستیکی ساخته شده اند.شاید در ابتدا وقتی نام پی وی سی را شنیده اید لوله های آب در ذهن شما مجسم شده است. اما امروزه استفاده از پی وی سی کاربردهای دیگری نیز دارد، از جمله ساخت کابینت آشپزخانه.تخته های پی وی سی به دو صورت تخته توخالی و تخته های فومیزه پی وی سی در بازار موجود می باشند . هر دو آنها ظاهری مات یا براق دارند.صفحات پی وی سی توخالی استحکام کمتری نسبت به تخته های فومیزه دارند و هر دو آنها مقاومت کمی در مقابل حرارت از خود نشان می دهند.در اینجا می خواهیم یکسری از مزایای استفاده از کابینت های پی وی سی را نام ببریم.

مزایای کابینت پی وی سی

1-مقرون به صرفه بودن
مواد پی وی سی نسبت به چوب ارزانتر است در نتیجه استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه تر می باشد.صفحات توخالی پی وی سی ارزانتر از ورق های فومیزه پی وی سی هستند اما ورق های فومیزه پی وی سی به دلیل بالا تر بودن استحکامشان برای ساخت کابینت ها توصیه می شوند.
2-نصب آسان
ورق های فومیزه پی وی سی با رنگ های متنوع بدون هیچ هزینه اضافی به راحتی قابل نصب هستند. این ورق ها سبک وزن بوده و به آسانی به عنوان درب کابینت نصب می شوند.
3-هزینه نگهداری پایین
استفاده از ورق های پی وی سی در آشپزخانه سبب می شود که شما دیگر نگران هیچ گونه لکه ای بر روی سطوح آشپزخانه خود نباشید. این مواد پلاستیکی لکه را در خود نگه نمی دارند و تمیز کردن آنها بسیار آسان است و نیاز به تعمیر و نگه داری ندارند.
4-مقاوم در برابر حشرات مخصوصا موریانه ها
در صورت استفاده از کابینت های پی وی سی دیگر نگران موریانه ها و سایر حشرات نخواهید بود.ورق های پی وی سی ضد آب و ضد خوردگی هستند و پس از نصب به همان شکل اولیه باقی می مانند.
5-سهولت تهیه و جایگزین کردن
ورق های پی وی سی را به آسانی می توانید برای ساخت کابینت آشپزخانه تان از بازار تهیه کنید و در صورت خرابی ورق جدید را جای ورق قبلی جایگزین نمایید.
6-دوام بالا
ورق های فومیزه پی وی سی بسیار مقاوم تر از سایر انواع پی وی سی ها هستند. علاوه بر این ورق های فومیزه پی وی سی فاقد پوسیدگی بوده و بدون هر گونه آسیبی سالیان سال می توانند مانند روز اول ظاهر خود را حفظ کرده و ماندگار بمانند.
هر متریالی که در کابینت ها به کار می رود یکسری مزایا و یکسری معایب مخصوص به خود را دارد و تهیه هر کدام از این مواد برای ساخت کابینت به نظر و سلیقه صاحب ملک یا طراح صورت می گیرد.مزایای استفاده از کابینت های پی وی سی را نام بردیم و در زیر تعدادی از معایب آنها را نیز اشاره می نماییم.

معایب کابینت پی وی سی

1-سازگازی کم با سخت افزارها
در حالیکه نصب ورق های پی وی سی بسیار آسان است اما متاسفانه یراق آلات و لولاهایی که برای اتصال آنها مورد استفاده قرار می گیرد به مرور زمان پس از مدتی استفاده کردن شل می شوند. اگر بخواهیم کابینت های پی وی سی را با چوب و ام دی اف مقایسه کنیم این یک نقطه ضعف برای کابینت های پی وی سی به حساب می آید.
2-مقاومت کم در برابر حرارت
همانطور که از اسم آشپزخانه پیداست محل پخت و پز بوده و به طور مداوم کابینت ها در معرض حرارت و گرما قرار می گیرند.ورق های پی وی سی مقاومت حرارتی و گرمایشی پایینی دارند.بایستی هنگام استفاده از ورق های فومیزه پی وی سی در کابینت ها حتما این گزینه را در نظر بگیرید.
3-به آسانی خراشیده می شوند
با در نظر گرفتن این مورد که ورق های پی وی سی از پلاستیک تهیه شده اند پس به مرور زمان سطح کابینت ها دچار خراشیدگی می شوند، که متاسفانه نمی توان این خراشیدگی ها را برطرف نمود .هنگام تهیه ورق های پی وی سی برای ساخت کابینت آشپزخانه تان این نکته را نظر داشته باشید که هرگز از وسایل تیز به صورت مستقیم بر روی کابینت پی وی سی استفاده نکنید.

کابینت فلزی آشپزخانه

به دلیل هزینه بالای تهیه چوب گردو و بلوط برای ساخت کابینت های آشپزخانه ، ورق های فلزی به دلیل مقرون به صرفه و در دسترس بودن تولید و روانه بازار گردیدند.قیمت پایین کابینت فلزی نسبت به نوع چوبی سبب شد تا افراد عادی نیز بتوانند این کابینت ها را برای آشپزخانه خود تهیه نمایند .کابینت های فلزی آشپزخانه می توانند یکی از منحصر به فرد ترین و متنوع ترین انتخاب هایی باشد که صاحبان منازل می توانند برای دیزاین آشپزخانه خود از آن استفاده کنند. فلزات مختلفی وجود دارند که می توان از آن ها استفاده نمود، فولاد ضد زنگ یکی از رایج ترین و محبوب ترین آنها می باشد که در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. کابینت های ساخته شده از فلز را می توان متناسب با دکوراسیون اتاق رنگ آمیزی کرد و کار با آنها عالی است.معمولا آشپزخانه های فلزی را در مکان هایی که به صورت حرفه ای در آن پخت و پز صورت می گیرد می توانیم مشاهده کنیم. این کابینت ها اغلب از جنس استیل هستند زیرا استفاده از استیل در این آشپزخانه ها دارای مزایای بسیار زیادی می باشد.از بقیه فلزات عموما به دلیل گران قیمت تر بودن نسبت به استیل کمتر استفاده می شود.امروزه استفاده از ورق های فلزی را نه تنها در آشپزخانه های حرفه ای می توانیم مشاهده کنیم، بلکه این کابینت های استیل در منازل شخصی نیز دیده می شوند و بسیار جذاب و زیبا هستند و باعث ایجاد آشپزخانه ای کاملا مدرن می شوند.استفاده از ورق های استیل هر چند که حس مدرن بودن را به آشپزخانه شما می دهد، اما از طرف دیگر ممکن است بسیاری از اشخاص فکر می کنند که نمی توان این سبک از آشپزخانه را به راحتی با فضای منزل هماهنگ کرد و راحتی و دنج بودن یک آشپزخانه را ندارد.در صورتی که شما به راحتی می توانید با ترکیب کردن کابینت های استیل با نوع چوبی این مشکل را به راحتی حل نمایید و هماهنگی لازم را بین آشپزخانه و محیط خانه خود ایجاد کنید.در اینجا می خواهیم معایب و مزایای استفاده از کابینت های فلزی ضد زنگ را نام ببریم.

مزایای استفاده از کابینت های فلزی

-فولاد ضد زنگ عمری بسیار طولانی دارد زیرا جزو بادوام ترین موادی است که می توان به عنوان کابینت آشپزخانه از آن استفاده کرد.فولاد ضد زنگ به هیچ عنوان سمی نمی باشد و به دلیل قابلیت بازیافتی که دارد کاملا سازگار با محیط زیست است.
-ورق های استیل به راحتی قابلیت برش،جوشکاری، قالب گیری و پردازش را دارند.
-ورق های فولاد ضد زنگ مقاوت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند.این یکی از اصلی ترین مزیت های کابینت های استیل می باشد. زیرا وقتی در آشپزخانه ها از این متریال استفاده می شود مدام در معرض مواد غذایی،آب و اسید ها قرار می گیرد.مقاومت بالای کابینت های استیل در برابر خوردگی سبب می شود تا دیگر شما نگران ریختن آب یا اسیدهای خوراکی بر روی سطح کابینت نباشید.
-یکی دیگر از مزیت هایی که ورق های استیل دارند مقاومت برای در برابر تغییرات دما می باشد و یکی از بهداشتی ترین نوع کابینت ها برای پخت و پز و سرو غذا می باشند.کابینت های استیل فاقد هر گونه منافذی بوده و ترک نمی خورند و در برابر آلودگی ها و باکتری کاملا مقاوم هستند. به همین علت از کابینت های استیل ضد زنگ برای آشپزخانه رستوران ها و حتی بیمارستان ها استفاده می شود.
-کابینت های استیل به دلیل جذابیت بالا و ظاهر درخشان و براق و مدرنی که دارند، نظر طراحان داخلی را به خود جلب کرده اند.ورق های استیل را می توان با مواد مختلفی در فضای آشپزخانه ترکیب کرد، از بهترین این ترکیبات برای آشپزخانه ها ترکیب کردن استیل با شیشه،چوب،سنگ و غیره است.ورق های استیل بر روی سبک مدرن و اشکال هندسی مبلمان منازل نیز می توانند تاثیر گذار باشند.

معایب کابینت فلزی

یکی از اصلی ترین عیوب ورق های استیل ضد زنگ این است که در اثر برخورد اجسام سنگین می توانند در معرض خراش و فرو رفتگی قرار بگیرد.وقتی بخواهید از کابینت های استیل برای پیشخوان آشپزخانه خود استفاده کنید همواره این مسئله نگران کننده خواهد بود. چرا که به طور مداوم در حال استفاده از این فضا برای تهیه غذا می باشید.
در نظر داشته باشید وقتی کابینت فلزی را برای آشپزخانه خود انتخاب می کنید هر چقدر این فلز درخشان تر باشد، در نهایت اثر انگشت و کثیفی را بهتر نشان می دهد. پس برای حفظ ظاهر زیبای آشپزخانه تان بایستی به طور مداوم سطوح را از هر لکه و کثیفی پاک نمایید.
شاید بتوان قیمت بالای استیل ضد زنگ را یکی دیگر از عیوب استفاده از ورق های استیل ذکر کرد.کابینت های فلزی آشپزخانه که از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند هزینه بالاتری نسبت به آشپزخانه های ساخته شده از مواد دیگر دارند. برای اینکه هزینه استفاده از فولاد ضد زنگ در آشپزخانه مقرون به صرفه تر باشد، می توانید آن را با چوب و متریال های دیگر ترکیب کنید. مثلا شما می توانید فقط کابینت های زمینی را از جنس استیل تهیه نمایید یا فقط کابینت هایی که در اطراف گاز هستند. این امر باعث می شود کابینت های آشپزخانه شما علاوه بر ماندگاری بالا ظاهری کاملا مدرن نیز داشته باشند.
به طور کلی ورق های فلزی را برای هر نوع سبک آشپزخانه ای می توان استفاده نمود.مثلا برای سبک سنتی شما می توانید استیل را با چوب در آشپزخانه ها استفاده نمایید تا ظاهری زیبا به آشپزخانه شما بدهد.شما می توانید کابینت های هوایی را از جنس چوب و کابینت های زمینی را به همراه میز و سینک از جنس استیل انتخاب نمایید.در این حالت علاوه بر جذابیت بیشتر و شیک تر شدن محیط آشپزخانه شما فضایی گرم و دنج را برای آشپزی خواهید داشت زیرا چوب به دلیل القای حس طبیعت باعث گرمی فضای آشپزخانه می شود. در طرحی دیگر شما می توانید کابینت های هوایی را از جنس استیل و کابینت های زمینی را از جنس چوب انتخاب کنید و درب های کابینت های استیل از جنس شیشه باشند تا زیبایی کابینت های استیل را دو چندان کنند.

یکسری نکات وجود دارند که در انتخاب کابینت فلزی آشپزخانه بایستی در نظر گرفته شوند:

1-بهترین گزینه برای انتخاب کابینت فلزی استفاده از فولاد ضد زنگ است که به دلیل براقیتی که دارد ظاهری مدرن به آشپزخانه شما می دهد.
2-کیفیت کابینت شما هر چه فلزی که در آن به کار می رود ضخیم تر باشد بسیار بهتر است. برای فولاد ضد زنگ بهترین گزینه استفاده از استیل 304 است که علاوه بر به حداقل رساندن سر و صدا، دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و لک پذیری است.

مراقبت و نگهداری از کابینت فلزی آشپزخانه

تمیز کردن ورق های فلزی کاری بسیار ساده و آسان است.شما می توانید با استفاده از صابون و مقداری آب سطوح کابینت استیل خود را تمیز شستشو دهید و سپس با پارچه ای دیگر سطح آن را خشک نمایید.در مواقعی که لکه ها سخت هستند و با استفاده از آب و صابون پاک نمی شوند شما می توانید از پاک کننده های غیر ساینده برای پاک کردن سطحوح استفاده کنید تا باعث ایجاد خراش بر روی کابینت استیل نشود و به آن آسیب نرساند.در صورتیکه از فلزی غیر از فولاد ضد زنگ در آشپزخانه خود استفاده نمودید و دچار زنگ زدگی شد، ابتدا سطح زنگ زدگی را با یک سنباده خوب سنباده بزنید و پس از اتمام سنباده زدن قسمت زنگ زده، یک آستر روی سطح کابینت بمالید و پس از خشک شدن آستر قسمت زنگ زده را رنگ آمیزی کنید.

کابینت ممبران آشپزخانه

در ابتدا باید ذکر کنیم که مغز کار در کابینت ممبران می تواند از ام دی اف،نئوپان و حتی چوب طبیعی می باشد. اما متریال اصلی که برای ممبران مورد استفاده قرار می کیرد ام دی اف است که در انتهای کار روکشی از جنس پی وی سی بر روی مغز کار می آید و آن را وکیوم می کند.اشخاصی که به دنبال سبک کلاسیک هستند می توانند از کابینت های ممبران برای طراحی آشپزخانه استفاده کنند.فرآیند وکیوم کردن و ساخت ورق های ممبران به این صورت است که ابتدا قطعات کابینت طبق طرح ارائه شده سی ان سی می شوند ، برش می خورند و پس از سنباده خوردن و تمیز شدن و چسب کاری توسط دستگاه های مخصوصی این روکش های پی وی سی بر روی قطعات وکیوم می شوند. وکیوم در اصل فرآیندی است که توسط ماشین آلات مخصوص هوای بین روکش پی وی سی و ام دی اف گرفته می شود و باعث ایجاد خلا بین این دو و چسبندگی آنها می شود.کابینت های ممبران دو نوع روکش دارند. روکش سری اول مناسب برای سبک های کلاسیک و مدرن است که در هر دو سبک قابل استفاده می باشد و گروه دوم روکش های ضخیم تر و براق تری هستند که فقط برای کارهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.به علت بالا بودن هزینه تولید کابینت ممبران معمولا فقط یک طرف که نما می باشد روکش ممبران می خورد و طرف دیگر ام دی اف روکش پی وی سی سفید است.

مزایا و ویژگی های کابینت ممبران آشپزخانه

یکی از برجسته ترین ویژگی های کابینت های ممبران مقرون به صرفه بودن آنها می باشد. شاید به نظر برسد ممبران کردن هزینه بالاتری نسبت به ورق های ام دی اف داشته باشد اما این را هم در نظر بگیرید شما می توانید با هزینه پایین تری یک کابینت تماما کلاسیک داشته باشید آشپزخانه ای با تنوع رنگی بالا و البته لوکس و جذاب.از مزیت های دیگر کابینت ممبران آشپزخانه، عدم نفوذ پذیری و مقاومت بالا در مقابل رطوبت و آب است که این سبک را نسبت به ورق های ام دی اف مقاوم تر نموده است.

معایب کابینت ممبران آشپزخانه

-یکی از بارزترین ایراداتی که به کابینت های ممبران می توان گرفت حساسیت بالای این نوع از کابینت ها به کشیدن اجسام نوک تیز بر روی سطوح آن ها است که باعث می شود به راحتی روکش ممبران کابینت پاره شود.
-در صورتی که مرحله وکیوم کردن کابینت ممبران به درستی انجام نشود و از چسب های مرغوب برای وکیوم کردن استفاده نشود، ممکن به مرور زمان فضایی بین روکش پی وی سی و ام دی اف ایجاد شود.
-ایراد دیگری که به کابینت های ممبران وارد می شود حساسیت روکش های این نوع از کابینت ها به نور است. که به مرور زمان تغییر رنگ می دهند البته شما می توانید با تهیه جنس مرغوب این حساسیت را کمتر نمایید.
-کابینت های ممبران دارای تنوع طرح و رنگ بالایی هستند و به طور مداوم رنگ ها و طرح های جدیدتری برای این سبک از آشپزخانه ها وارد بازار می شود. همین امر سبب شده تا در صورت خرابی هر بخش از کابینت های ممبران پیدا کردن همان رنگ و طرح کمی مشکل تر باشد.

5/5 - (98 امتیاز)

6 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed