کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف برای افرادی که دنبال کابینت آشپزخانه چوبی برای منزل خود هستند، بسیار مقرون به صرفه تر است و می تواند ظاهری چون چوب طبیعی را در محیط آشپزخانه شما ایجاد کند. ام دی اف در اصل متریالی مهندسی ساز متشکل از الیاف چوب و رزین و چسب است.ام دی اف ها متراکم تر،قو ی تر و با دوام تر می باشند و کابینت ام دی اف انتخابی متفاوت برای آشپزخانه شما می باشد.ام دی اف ها دارای انواع مختلفی هستند که از نظر تراکم،اندازه، ضخامت و چسبی که برای تولید آن ها به کار می رود تقسیم بندی می شوند.هر چه تخته های ام دی اف ضخیم تر و متراکم تر باشند گرانتر هستند.

کابینت آشپزخانه ام دی اف سفید و طوسی-کابین نت

امروزه در اکثر خانه ها از ام دی اف برای تولید درب کابینت استفاده می شود .بسیاری از آشپزخانه ها دارای کابینت ام دی اف هستند. چند دلیل وجود دارد که این نوع از کابینت ها بسیار پرطرفدار هستند.یکی از دلایل این است که آنها دچار تاب خوردگی و ترک نمی شوند. ام دی اف ها در اثر تغییرات دما و رطوبت بر خلاف کابینت های چوبی منبسط و منقبض نمی شوند و تاب نمی خورند.
این نوع از کابینت ها به دلیل ساخته شدن از ذرات ریز دانه بندی بسیار ریزی دارند و این مسئله هنگامی که بخواهید کابینت خود را رنگ آمیزی کنید جزو مزیت های این نوع از کابینت ها به حساب می آید. زیرا به دلیل ریز دانه بودن دارای سطحی صاف هستند و پس از رنگ آمیزی شما سطحی صاف و یکدست خواهید داشت.ورق های ام دی افی که برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرند دارای ابعاد بزرگتری از چوب خالص هستند و برای کابینت های بزرگ که می خواهند به صورت یکپارچه و بدون درز ایجاد شوند ام دی اف بهترین گزینه خواهد بود.

کابینت آشپزخانه ام دی اف-کابین نت

دلایل انتخاب کابینت ام دی اف برای آشپزخانه

1-ام دی اف نه تنها گزینه مناسبی برای ساخت کابینت آشپزخانه می باشد،با دوام نیز است.ام دی اف به دلیل ساختاری که دارد ماده ای مقاوم و بادوام است که در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.ام دی اف در رنگ های متنوع و با روکش پی وی سی در بازار موجود می باشد.
2-به دلیل فینیش صافی که دارد می توانید طیف گسترده ای از رنگ ها را بر روی سطح آن به کار ببرید.شما می توانید ام دی اف خام را تهیه نموده و رنگ دلخواه مطابق با طراحی آشپزخانه تان را بر روی آن رنگ آمیزی کنید.
3-نصب بسیار آسان ام دی اف ها که به راحتی قابلیت اجرا را دارند بدون اینکه هیچ گونه صدمه ای به آنها وارد شود.
4-انتخاب ام دی اف برای کابینت ها گزینه ای بسیار مقرون به صرفه است.در صورتی که بخواهید کلیه کابینت های آشپزخانه خود را بازسازی و به روز نمایید قیمت کابینت ام دی اف بسیار مناسب تر از کابینت های چوبی می باشد.
5-به دلیل دوام بالای کابینت ام دی اف شما پس از مدت کوتاهی مجبور به عوض کردن کابینت های آشپزخانه خود نخواهید بود.
6-یکی از ویژگی های بسیار خوب این مدل از کابینت ها این است که بدون آسیب رسیدن به ام دی اف می توانید به هر سبکی که می خواهید ام دی اف را برش بزنید و سبک دلخواه خود اعم از کابینت مدرن،کلاسیک و نئوکلاسیک را در آشپزخانه خود اجرا نمایید.

کابینت آشپزخانه ام دی اف طرح چوب-کابین نت

آیا کابینت ام دی اف تحت تاثیر گرما و رطوبت قرار می گیرد؟

در طول روز دما در آشپزخانه تغییر می کند وقتی که آشپزخانه خالی باشد و پخت و پزی در آن صورت نگیرید دمای آشپزخانه پایین است. ولی به محض شروع شدن پخت و پز دما و رطوبت در محیط آشپزخانه بالا می رود. استفاده از ام دی اف بهترین گزینه برای کابینت است زیرا در اثر این تغییر رطوبت و دما تغییر شکل نمی دهد.کابینت های ام دی اف نگهداری کمتری نسبت به سایر متریال هایی که برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرند مانند چوب طبیعی را نیاز دارد.
آشپزخانه ای که در آن از ام دی اف استفاده شده است می تواند مقاومت بالایی نسبت به رطوبت داشته باشد.استفاده از ام دی اف در کابینت آشپزخانه تان به این معنی است که شما از مواد بازیافتی چوب در محیط آشپزخانه خود استفاده نمودید و این ماده کاملا سازگار با محیط زیست می باشد.

انواع مدل های کابینت ام دی اف

کابینت های آشپزخانه ای که از ام دی اف ساخته شده اند بر اساس رنگ،جنس و روکشی که برای تولید آنها به کار می رود به چند نوع تقسیم بندی می شوند.اما معیار اصلی تقسیم بندی کابینت ام دی اف بر اساس نوع روکشی است که بر روی آن به کار می رود.

1- کابینت ملامینه

کابینت ام دی اف ملامینه به دلیل مقرون به صرفه بودن،زیبایی و استحکامشان جزو محبوب ترین و پر طرفدارترین نوع کابینت برای آشپزخانه ها به حساب می آیند.در این نوع از کابینت ها کاغذ آغشته به رزین را با استفاده از حرارت و فشار بر روی سطح ام دی اف می چسبانند.کابینت ملامینه دارای تنوع رنگ بسیار بالا با طرح و الگو های متنوع است.آشپزخانه های ملامینه به آسانی تمیز می شود . در صورت ایجاد هر گونه آسیبی بر روی سطح آن قابلیت ترمیم ندارد و بایستی با ام دی اف ملامینه دیگری جایگزین شود.کابینت های ملامینه دارای مقاومت بالایی نسبت به رطوبت است.
کابینت های ام دی اف ملامینه بایستی حتما پس از نصب آب بندی شوند زیرا می توانند در مناطقی که سینک قرار دارد در اثر درست آب بندی نشدن رطوبت را جذب کرده و متورم شوند.در صورت متورم شدن شما مجبور خواهید کابینت اطراف سینک آشپزخانه تان را تعویض نمایید.

2-کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس نوع دیگری از انواع کابینت ام دی اف است که در آنها یک لایه از روکش پی وی سی توسط چسب گرم پی یو آر و در دمای بالا بر روی ورق های خام ام دی اف چسبانده می شود کابینت هایگلاس به دلیل فینیش براق و آینه مانندی که دارد نظر هر ببینده ای را به خود جلب می کند و جز پرطرفدارترین نمونه های کابینت معاصر است.
مزایای کابینت هایگلاس
ماندگاری:به دلیل قرار گرفتن یک لایه از روکش پی وی سی به ضخامت 3 میلی متر بر روی ورق های ام دی اف کابینت هایگلاس دارای مقاومت خوبی در برابر سایش است و به دلیل عدم جذب رطوبت و ضد خش بودن محبوبیت بالایی دارد.
زیبایی ظاهری: کابینت هایگلاس در مقابل کابینت های لمینت ظاهری بسیار جذاب و براق دارد که نور را به خوبی منعکس می کند و باعث جذابیت بیشتر آشپزخانه شما می شود.
سهولت پاک کردن: شما می توانید سطوح کابینت هایگلاس خود را به راحتی وفقط با ترکیب آب و صابون و بدون نیاز به مواد ساینده پاک نمایید.
تنوع رنگ:کابینت های ام دی اف هایگلاس دارای طیف گسترده ای از رنگ ها هستند که شما به راحتی می توانید رنگ دلخواه خود را برای طراحی آشپزخانه تان اجرا کنید.

معایب کابینت هایگلاس
لک پذیری:متاسفانه سطح براق کابینت هایگلاس به راحتی اثر انگشت و لک را نشان می دهد به همین دلیل به طور مرتب بایستی سطح آن را تمیز نمود.
قیمت: قیمت تمام شده کابینت هایگلاس بیشتر از کابینت ام دی اف ملامینه می باشد.
عدم جایگزینی:در صورتی که پس از مدتی به علت خرابی مجبور به تعویض درب کابینت آشپزخانه خود شدید به دلیل به روز شدن مداوم رنگ ها در کابینت های هایگلاس، پیدا کردن همان رنگ قبلی برای جایگزینی کاری بسیار دشوار است.
همواره باید در نظر داشت که آشپزخانه به عنوان قطب اصلی خانه به حساب می آید و بایستی بهترین متریال ها برای کابینت آشپزخانه انتخاب شود تا بتواند سال های سال در وضعیت خوبی به سر ببرد.

3-کابینت پلی گلاس یا پلکسی گلاس

کابینت پلی گلاس نوع دیگری از کابینت های ام دی اف می باشد که روکشی پلاستیکی بر روی ام دی اف قرار می گیرد.روکش پلکسی گلاس که روی ام دی اف قرار می گیرد از جنس نوعی پلی کربنات است که حالتی شیشه ای  مانند به ام دی اف می دهد.روکش پلکسی گلاس نسبت به شیشه سبک تر بوده و مقاومت بیشتری دارد.مقاومت ورق های کابینت پلی گلاس در برابر خراش بسیار بالا است و به راحتی خط نمی افتد.

ویژگی های کابینت پلی گلاس

بر خلاف کابینت های هایگلاس که نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا دچار خراش نشوند کابینت ام دی اف پلی گلاس دارای مقاومت بیشتری در برابر خط و خش بوده و بر خلاف کابینت های هایگلاس به مرور زمان دچار تغییر رنگ نمی شود.
کابینت پلی گلاس براقیت و شفافیت بیشتری نسبت به کابینت های هایگلاس دارد سطح آن کاملا صاف و صیقلی است.
در برابر اسید های مورد استفاده در آشپزخانه مانند وایتکس و محلول های تمیز کننده سطوح کاملا مقاوم است.
سطح کابینت پلی گلاس کاملا ضد خط و خش است یعنی درصورت کشیدن اسکاچ یا پارچه زبر دچار خط و خش نمی شود.
کابینت های ام دی اف پلی گلاس کاملا ضد آب نیستند اما حساسیت کابینت های هایگلاس را ندارند مقاومت بالاتری در مقابل رطوبت  از خود نشان می دهند و تا حد زیادی رطوبت را در خود تحمل می‌کنند.
ورق های پلی گلاس به راحتی قابلیت برش دارند و برخلاف شیشه دچار خراش نمی شوند می توان از اره مویی و یا دستگاه لیزری برای برش دادن ورق های کابینت پلی گلاس استفاده نمود.

بهترین طرح ها برای اجرای کابینت ام دی اف

بسته به ابعاد آشپزخانه و استفاده ای که هر شخص از محیط آشپزخانه منزل خود دارد می توان محیط آن را دیزاین کرد.
1-آشپزخانه های راهرویی
آشپزخانه های به سبک راهرویی نوعی از آشپزخانه ها هستند که از دو دیوار موازی تشکیل شده اند که پس از نصب کابینت فضای بین کابینت ها حدودا 120 سانتی متر می باشد. آشپزخانه های راهرویی فضایی باریک دارند که بیشتر مناسب آپارتمان های مسکونی کوچک که فضای کمی برای آشپزخانه دارند می باشد.از نظر کاربردی بودن این سبک از قرار گیری کابینت ها و چیدمانش به دلیل دسترسی آسان و نزدیک تر بودن وسایل مورد استفاده بسیار کاربردی است.آشپزخانه هایی که به صورت راهرویی هستند فضای بیشتری از خانه را در اختیار شما قرار می دهند.در کنار مزایایی که از کابینت های ام دی اف به سبک راهرویی ذکر شد یکسری معایب نیز این سبک از کابینت ام دی اف دارد.یکی از نقاط ضعف این سبک از کابینت ها این است که فضایی برای غذاخوری یا قرار گرفتن جزیره ندارند البته به دلیل نزدیک بودن فاصله کابینت های دو طرف دیگر نیازی به جزیره نخواهد بود.لازم به ذکر است اگر خانه شما دارای فضای کافی برای یک آشپزخانه بزرگتر را داراست استفاده از کابینت ام دی اف به سبک راهرویی باعث کاهش ارزش ملک شما خواهد شد.
2-کابینت ام دی اف به سبک ال(L)
طراحی آشپزخانه به سبک ال یک طراحی کلاسیک است که در بیشتر آشپزخانه ها اجرا شده است. در این سبک کابینت های یک بخش از آشپزخانه بیشتر از بخش دیگر هستند.این طرح به طور کلی مفهوم مثلث کار در آشپزخانه را القا می کند، به طوری که محل قرار گیری اجاق گاز،یخچال و سینک ظرفشویی تقریبا به صورت مثلث می باشد.کابینت ام دی اف به سبک ال جزو کم حجم ترین و مقرون به صرفه ترین نوع کابینت آشپزخانه است.این طرح فضای کافی برای قرار گرفتن یک میز غذاخوری یا یک جزیره را در اختیار شما قرار می دهد.تنها ایرادی که می توان به این طرح از کابینت آشپزخانه گرفت این است که فضای کابینت  در گوشه کار عمیق است و دسترسی به آن دشوار است که عموما محل انبار کردن وسایلی خواهد بود که کمتر از آنها استفاده می کنیم.

3-کابینت ام دی اف یک طرفه
این سبک از طراحی کابینت های ام دی اف جزو ابتدایی ترین سبک ها می باشد در این طراحی که مناسب مکان های باریک و طولانی است کابینت ها،سینک،گاز و یخچال فقط در یک طرف قرار می گیرند.این طرح بسیار ساده می باشد اگر بخواهیم نسبت به هزینه بازسازی آشپزخانه ها با سایر طرح ها مقایسه کنیم کابینت های ام دی اف یک طرفه بسیار ارزان تر هستند. زیرا ام دی اف کمتری در آن استفاده می شود.هر چند که مثلث کار در این سبک از آشپزخانه ها رعایت نمی شود اما طراحی خطی کابینت ام دی اف سبب می شود تا مانع از ایجاد ترافیک در آشپزخانه گردد.
4-کابینت ام دی اف به سبک یو شکل (U)
در این سبک از طراحی کابینت آشپزخانه دارای سه بخش هستند که در نهایت یک فضای باز را در انتها خواهیم داشت.در طراحی یو شکل بایستی آشپزخانه دارای سه دیوار در دسترس باشد که بتوان در هر سه طرف کابینت ها را اجرا نمود البته لازم به ذکر است در صورت نبودن دیوار سوم برای اجرای کابینت ها می توان از یک جزیره در راستای دیوار روبرو استفاده کرد که این جزیره می تواند کابینت های زمینی و پیشخوان را در دسترس قرار دهد. این سبک از طراحی فضای بیشتری را در اختیار صاحبان منازل قرار می دهد و دارای کابینت های بیشتری نیز می باشد و سبب می شود تا ترافیک در آشپزخانه کاهش یابد.

انتخاب رنگ برای کابینت ام دی اف

به طور کلی در بررسی های صورت گرفته در زمینه انتخاب رنگ مناسب برای کابینت های آشپزخانه مشخص گردیده که رنگ سفید بیشترین طرفدار را در بین رنگ های دیگر از کابینت های ام دی اف دارد. رنگ سفید و سایه های این رنگ از جمله کرم بیشترین طرفدار را در بین رنگ ها داشته و بعد از رنگ سفید، رنگ های چوب  تیره و روشن،خاکستری،مشکی و قهوه ای،آبی و سبز به ترتیب بیشترین محبوبیت را دارند.
استفاده از رنگ سفید و محبوبیت آن در بین سایر رنگ ها به دلیل مزیت های روان شناختی این رنگ می باشد. زیرا می تواند تعادل را در محیط کاربردی آشپزخانه که بعضا در برخی مواقع کثیف می شود ایجاد کند.کابینت ام دی اف سفید را می توان در هر سبک طراحی اعم از کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن کار کرد.استفاده از رنگ سفید در آشپزخانه ها به معنی داشتن یک آشپزخانه تماما سفید نیست. در این مدل ازطراحی آشپزخانه فقط ام دی اف به رنگ سفید می باشد و کف آشپزخانه می تواند چوبی باشد و دیوارها می توانند رنگی متفاوت داشته باشند.در هر صورت انتخاب رنگ برای کابینت آشپزخانه تماما به فضای آشپزخانه و سلیقه خود شخص بستگی دارد که می تواند با مشورت طراح به نتیجه دلخواه برسد.در نظر داشته باشید انتخاب رنگ های روشن برای آشپزخانه هایی که فضای کوچک تری دارند می تواند بهترین انتخاب باشد زیرا سبب بزرگتر نشان دادن فضای آشپزخانه می شود.

انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی کابینت ام دی اف

توجه داشته باشید برای رنگ آمیزی کابینت به هیچ عنوان از رنگ های بر پایه آب استفاده نکنید.بهترین گزینه برای رنگ کردن درب های کابینت استفاده از رنگ های روغنی است. شما می توانید از رنگ های اکریلیک نیز برای رنگ آمیزی کابینت خود استفاده نمایید.قبل از رنگ آمیزی کابینت ها به یکسری نکات توجه کنید.1-ام دی اف ساختارا از خرده های کوچک چوب همراه با چسب و رزین تحت فشار ساخته شده است در نتیجه در مقابل آب آسیب پذیر است. حتما هنگام رنگ آمیزی کابینت این گزینه را در نظر داشته باشید. 2-هرگز از رنگ های پایه آب استفاده نکنید و قبل از شروع رنگ آمیزی سطح ام دی اف را به وسیله پرایمرآب بندی کنید.3-ورق های ام دی اف به دلیل سطح صاف و فاقد هر گونه گرهی که دارند، رنگ آمیزی بر روی آنها بسیار آسان می باشد به دلیل نداشتن گره طبیعی نیازی به نگرانی در مورد الگوه های مختلف چوب نیست.در رنگ آمیزی کابینت ام دی اف پس از انتخاب رنگ مورد نظر سطح ام دی اف را با استفاده از پرایمری بر پایه روغن آب بندی کنید. پس از خشک شدن سمباده نرم بر روی سطح کار بکشید.پس از سمباده کشیدن رنگ مورد نظرتان را که بر پایه روغن است بر روی ام دی اف رنگ آمیزی کنید.سعی کنید لایه های نازکی از رنگ را بر روی ام دی اف بکشید تا متوجه شوید که ام دی اف شما کاملا آب بندی شده است یا خیر. در صورتی که رنگ سریع خشک شده باشد یعنی ام دی اف شما در حال جذب رنگ است، در صورتی که معمولا خشک شدن رنگ بر روی ام دی اف مدت زمان زیادی طول می کشد.پس از اتمام رنگ آمیزی یک لایه دیگری از پرایمر بر روی سطح ام دی اف استفاده کنید تا کاملا آب بندی شود.

5/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed