1. خانه
  2. مقالات
  3. اسلب سنگ اونیکس چیست؟

اسلب سنگ اونیکس چیست؟

یکی از خارق العاده ترین سنگ های طبیعی سنگ اونیکس است.اسلب سنگ اونیکس بسیار منحصر به فرد می باشد سنگی که مطمئنا تاثیر شگفت انگیزی ایجاد می کند و خیره کننده است. این سنگ دارای لایه های موازی با سایه هایی به رنگ متضاد است.این سنگ به طور طبیعی و در طول هزاران سال تولید شده است.اسلب سنگ اونیکس برای محیط های پر رفت و آمد مناسب نیست. اسلب سنگ اونیکس شفاف است و توانایی نشان دادن نور پس زمینه را نیز دارد، که باعث می شود سنگ به صورت خالص دیده شود.زیبایی این سنگ باعث می شود که به عنوان یک نقطه کانونی در هر اتاقی باشد و زیبایی منحصر به فردی را به آن محیط دهد.سنگ های گرانیت ، کوارتزیت و سنگ مرمر همه در اعماق پوسته زمین تشکیل  می شوند اما اونیکس درست روی سطح زمین و درون غارها تولید می شود. اونیکس از آب های زیرزمینی ای تشکیل می شود که مقدار زیادی کلسیت در آن ها حل شده است. با رسوب مواد محلول در این آب های زیر زمینی پوسته ای از بلورهای کلسیت ایجاد می شود. با گذشت زمان ، آب بیشتری جریان می یابد و مواد معدنی بیشتری ته نشین می شوند. تغییرات بین لایه ها به دلیل تفاوت در میزان جریان آب و مقدار ناخالصی اندک ایجاد می شود. در خالص ترین حالت کلسیت سفید یا شفاف است ، اما به راحتی با مقادیر جزئی دیگر مواد معدنی رنگ آمیزی می شود.

استخراج اسلب سنگ اونیکس

اسلب سنگ اونیکس با ظاهری ظریف ، پر زرق و برق ، رگه و بافت منحصر به فرد و طیف گسترده ای از رنگ ، گزینه مناسبی برای کسانی است که می خواهند رنگی از طبیعت در منزل خود داشته باشند و رنگ را به فضای خود اضافه کنند.سنگ اونیکس در غارها موجود است. پس از جدا کردن این سنگ از غار به کارخانه جهت برش به سایز های مختلف انتقال داده می شود.در کارخانه های مخصوص برش اسلب، سنگ توسط دستگاه برش چند اره به سایز هایی با ضخامت های 40،30،20،15،10میلی متر برش خورده می شود.پس از اتمام برش خوردن سنگ توسط دستگاه مخصوص اسلب های برش خورده به قسمت فینیش سطح سنگ انتقال می یابند و سطح سنگ ساب می خورد و سطح آن صاف می شود.پس از آن روی سطح اسلب سنگ اونیکس رزین اپوکسی قرار گرفته و پخته می شود. اسلب سنگ اونیکس تقریباً همیشه از پشت دارای یک ماده مش فایبرگلاس است تا سنگ را در کنار هم نگه دارد و مانع از خرد شدن آن شود. به دلیل کمیاب بودن سنگ اونیکس می توان گفت این سنگ جزو گران ترین اسلب سنگ طبیعی می باشد.

استخراج سنگ اونیکس

موارد استفاده از اسلب سنگ اونیکس

این سنگ زیبا با نوارهای جذابی که دارد در آشپزخانه ها و دیوار بالای وان حمام قابل استفاده است. اما هیچ کدام از این اسلب سنگ اونیکس شبیه به همدیگر نیستند، زیرا دارای الگو های خاص خود می باشند. سنگ اونیکس دارای تنوع رنگی باور نکردنی است و همین امر باعث شده با هر طرحی مطابقت داشته باشد و مورد توجه طراحان و معماران قرار گیرد. عمیق بودن رنگها و رگه ها و همچنین تنوع گسترده ای که در رنگها و الگوهای آن می باشد باعث منحصر به فرد بودن هر چه بیشتر اسلب سنگ اونیکس شده است. از اسلب آن برای ایجاد صفحه کابینت، میز پیشخوان برای میزهای ضیافت ، جزایر کوچک ، میزهای کناری یا میزهای قهوه می توان استفاده کرد، که همه آنها می توانند دارای نور پس زمینه باشند. یکی دیگر از خصوصیات ویژه اونیکس شفافیت آن است ، به این معنی که نور می تواند از آن عبور کند. هنگامی که زیر آن نوری روشن شود درخشش ملایمی ایجاد می شود که بیشتر تغییرات رنگ و الگو را در سنگ برجسته می کند و به قطعه سنگ بعد می بخشد و قابلیت شفافیت سنگ را افزایش می دهد. از اسلب سنگ اونیکس می توان برای ایجاد محوطه های شومینه و کاشی های دیواری ، پانل ها و دیوار پوش ها می توان استفاده نمود.همچنین می توان برای ایجاد پایه های چراغ ، کاسه ، گلدان و سایر وسایل تزئینی از این سنگ استفاده کرد. از سنگ اونیکس در کارهای جواهرسازی نیز استفاده می شود. رستوران ها و استراحتگاه های لوکس برای ایجاد درخشش در فضا از سنگ اونیکس استفاده می کنند. جلوه ای که هنگام نور پس زمینه از اسلب سنگ اونیکس دیده می شود باعث جذابیت و خیره کننده شدن فضا می گردد.

تنوع رنگ سنگ اونیکس

اسلب سنگ اونیکس به دلیل وجود رسوبات آهن ، طیف وسیعی از رنگهای زرد و نارنجی را پیدا می کند ، اما به رنگ های دیگر مانند سفید ، قهوه ای ، سبز و بنفش نیز می باشد. رایج ترین رنگ اونیکس ، رنگ عسلی گرم است که در اثر اکسید آهن ایجاد می شود. لایه های موجود در اونیکس تغییرات ظریف موجود در آب چشمه را منعکس می کنند و زیبایی بیشتری به الگوها و نوارها می بخشند.

سنگ اونیکس

خصوصیات اسلب سنگ اونیکس

دوام بالا : میزهای ساخته شده از اسلب سنگ اونیکس می توانند در صورت مراقبت و نگهداری صحیح تا 100 سال دوام آورند. بنابراین ، ممکن است مجبور نباشید در طول عمر خود آن ها را تعویض کنید.
شفافیت: یک مزیت استثنایی اسلب سنگ اونیکس شفاف بودن آن است که باعث می شود در هنگام لمس ظریف به نظر برسد. این ویژگی به شما اجازه می دهد وقتی در پشت سنگ قرار می گیرید عبور نور را از پشت آن به وضوح ببینید و به شما امکان می دهد یک میز پیشخوان با نور پس زمینه داشته باشید.
سبک بودن: اسلب سنگ اونیکس بسیار سبک تر از سایر سنگهای طبیعی است و استفاده از آن را در کاربردهای خلاقانه آسان می کند. بیشتر اونیکس در اسلب های کوچک استخراج می شود و استفاده از آن را آسان می کند.
به دلیل اینکه اسلب سنگ اونیکس بر پایه کلسیم است ، بنابراین در برابر اسیدها واکنش نشان می دهد و مات می شود. همچنین بسیار نرم است و به راحتی خراشیده می شود. آب میوه ، آبلیمو و سرکه همگی با اونیکس واکنش نشان می دهند و می توانند سطح آن را از بین ببرند. در صورت ریختن مایعات بر روی سطح آن بلافاصله بایستی سطح را از هر گونه عامل خارجی پاک کرد.

تمیز کردن سطوح سنگ اونیکساونیکس به طور کلی پاستلی یا دارای رنگ روشن است. در طیف وسیعی از رنگها از آبی و سبز تا زرد و قرمز در دسترس می باشد، همچنین در رنگ های خنثی مانند بژ و کرم نیز موجود است.
شکنندگی: متاسفانه  اسلب سنگ اونیکس شکننده است و نیاز به نگهداری زیادی دارد.اگر چه از بسیاری جهات به سنگهای طبیعی دیگر شباهت دارد ، اما دارای سختی یکسان با آنها نیست. برای جلوگیری از شکنندگی آن می توانید  لایه ای از فایبرگلاس را در قسمت پایین ترکیب اونیکس اضافه کنید تا مقاومت آن بیشتر شود اما هنوز هم ممکن است مستعد خراش و ترک باشد.
سنگ اونیکس متخلخل است و می توانند به راحتی لک شود. بسیار شکننده است و ممکن است بدون نگهداری مناسب شکسته شود.این سنگ مناسب مکان های کم رفت و آمداست.به دلیل بالا بودن شکنندگی آنها حتما در زمان حمل و نقل باید موارد ایمنی رعایت شود.

منابع سنگ اونیکس

اسلب سنگ اونیکس جزو سنگهایی است که در کشورهای زیادی در سراسر دنیا یافت میشود . تولید کننده های عمده ی این سنگ در جهان ، کشورهای زیر می باشند :
آرژانتین، برزیل، استرالیا، هند، بوتسوانا، ماداگاسکار، میانمار(برمه)، پاکستان، سریلانکا، جنوب مکزیک، افغانستان، اروگوئه و ایالات متحده آمریکا

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed