1. خانه
  2. مقالات
  3. اسلب سنگ طبیعی چیست؟

اسلب سنگ طبیعی چیست؟

اسلب سنگ طبیعی یکی از لوکس ترین متریال موجود برای استفاده در معماری و طراحی داخلی است.این سنگ از نقاط مختلف زمین استخراج می شود. موقعیت اسلب سنگ طبیعی  در داخل زمین تعیین کننده نوع، رنگ و بافت آن می باشد. اسلب سنگ طبیعی  با توجه به منحصر به فرد بودن رنگش و نقص هایی که دارد به راحتی تشخیص داده می شود. سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود. به عبارت دیگر، هر یک از صفحات اسلب سنگ طبیعی از نظر ظاهری متفاوت هستند هیچ دو صفحه سنگ طبیعی به یکدیگر شبیه نیستند. وارد هر بازار سنگ طبیعی که بشوید از نظر رنگ، بافت و روکش، نمونه هایی پیدا خواهید کرد که در نوع خودشان بی نظیر هستند. سنگ طبیعی قدیمی ترین کفپوش جهان است و برای میلیون ها سال ، ترکیبی از گرما و فشار باعث ایجاد بلوک هایی از سنگ طبیعی شده است. سنگ های طبیعی می توانند سالها دوام بیاورند بدون اینکه سایشی نشان دهند. آنها با وجود استفاده منظم هنوز کیفیت زیبایی خود را حفظ می کنند. علاوه بر این ، نگهداری آنها آسان است بنابراین می توانند درخشش طبیعی خود را با حداقل پرداخت حفظ کنند.بدست آوردن هر گونه ساییدگی برای اسلب سنگ طبیعی دشوار است و همچنین برای شکستن آن نیاز به نیروی زیادی است. بر اساس این دلایل ، واضح است که عمر طولانی تری داشته و می تواند به استحکام خانه شما بیفزاید.اسلب سنگ طبیعی  ماده ای است که هرگز از مد نمی افتد. طیف گسترده ای از رنگ ها ، منحصر به فرد بودن هر قطعه و طرح ها و رگه های متعددی که در آن وجود دارد ، مانند یک جلد صیقلی باعث شده است که این مواد سال ها مورد توجه معماران ، طراحان داخلی و مصرف کنندگان قرار گیرد. خواه به دنبال یک درخشش کلاسیک یا مات باشید ، سنگ طبیعی می تواند تقریباً هر ظاهری را برای کار شما ایجاد کند. در یک سنگ طبیعی که برای اتمام ساختمان استفاده می شود ، پارامترهایی مانند مقاومت ، تراکم ، مقاومت در برابر سرما ، جذب آب ، تخلخل ، نرم شدن ، سایش ، سختی ، حلالیت ، مقاومت در برابر اسید و قلیا ، مقاومت در برابر ضربه بسیار حائز اهمیت است.اسلب سنگ های طبیعی بسته به منشاء و مراحل تولیدشان به سه گروه سنگ های آذرین،دگرگون و رسوبی تقسیم می شوند. سنگهای آذرین از ماگما تشکیل شده اند و سنگهای رسوبی در نتیجه تخریب فیزیکی ، شیمیایی ، آلی و هوازدگی سنگهای آذرین و همچنین از محصولات فعالیت حیاتی ارگانیسم های گیاهی و جانوری تشکیل شده اند. سنگهای دگرگون شده یا دگرگونی در نتیجه تأثیر دما ، فشار و فرآیندهای شیمیایی بالا بر روی سنگهای آذرین و رسوبی ایجاد می شوند.اسلب سنگ طبیعی دارای رنگ ، الگویی زیبا ،و طرح های جذاب است که به آنها ظاهری تزئینی می بخشد و از نظر خصوصیات فیزیکی-مکانیکی مناسب برای استفاده در ساختمانها می باشد.در اینجا به بررسی تعدادی از سنگ های طبیعی و کاربرد آنها می پردازیم.

اسلب سنگ گرانیت

اسلب سنگ طبیعی  گرانیتی از خانواده سنگ آذرین است و دانه های آن به اندازه کافی بزرگ است که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است. از تبلور آهسته ماگما در زیر سطح زمین تشکیل می شود. گرانیت عمدتا از کوارتز و فلدسپات با مقادیر جزئی میکا ، آمفیبول و سایر مواد معدنی تشکیل شده است. این ترکیب معدنی معمولاً به گرانیت رنگ قرمز ، صورتی ، خاکستری یا سفید با دانه های معدنی تیره در سراسر سنگ می دهد. گرانیت شناخته شده ترین سنگ آذرین است. بسیاری از مردم گرانیت را تشخیص می دهند زیرا این سنگ طبیعی معمول ترین سنگ آذرین موجود در سطح زمین است و به همین دلیل از گرانیت برای ساخت بسیاری از اشیا استفاده می شود که در زندگی روزمره با آنها روبرو می شویم که شامل میز جزیره در آشپزخانه، رویه کابینت،تاپس های پیشخوان ، کاشی کف ، سنگ فرش ، مهار کردن ، کف پله ها ، روکش ساختمان و بناهای یادبود است که نمونه هایی از گرانیت هستند که در اطراف ما استفاده می شوند. گرانیت سنگی است که اغلب به عنوان “کوپ” (یک ماده سنگ طبیعی که به صورت بلوک با طول ، عرض و ضخامت خاص تراشیده شده است) استخراج می شود. گرانیت به اندازه کافی سخت است که در برابر سایش مقاومت کند ، به اندازه کافی قوی و محکم است که می تواند وزن قابل توجهی را تحمل کند ، به اندازه کافی نفوذ ناپذیر است و می تواند در برابر تغییرات آب و هوا مقاومت کند ، و اپوکسی پذیر است. این خصوصیات آن را به یک سنگ بسیار مطلوب و مفید برای استفاده در مکان های مختلف از جمله صفحه کابینت تبدیل کرده است.

اسلب سنگ گرانیت

اسلب سنگ مرمر:

اسلب سنگ مرمر یک نوع اسلب سنگ طبیعی دگرگونی است. این سنگ طبیعی در مناطق کوهستانی اکثر کشورهای جهان یافت می شود. از نظر حجم استفاده و کاربرد سنگ بیشتر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل زیبایی و ظرافت ، سنگ مرمر برای میزهای پیشخوان ، کف ، سرسرا ،پروژه های لوکس ، شومینه ها ، دیوارها و طاقچه های شیشه ای گزینه ای محبوب است.سنگ مرمر با جلوه زیبایی که دارد باعث گرم تر شدن و زیبا تر شدن محیطی که در آن استفاده شده می شود. ظاهر طبیعی و تصادفی ، خصوصیات مهندسی و سهولت نگهداری باعث می شود که برای کف ، روکش های دیواری ، روکش های رومیزی گزینه ای برتر باشد. بسیاری از سنگ های مرمر به خوبی برای استفاده در مناطق مرطوب مناسب هستند.کلسیت سنگ بنای اصلی سنگ مرمر واقعی است. کریستال کلسیت در معرض حمله اسیدهای ملایم ، از جمله آنهایی که معمولاً در محیط آشپزخانه وجود دارد ، آسیب پذیر است. اشخاصی که اسلب سنگ طبیعی مرمر را برای این پروژه های خود انتخاب می کنند ، باید از این امر آگاهی داشته باشند و روش های نگهداری از سنگ مرمر را بدانند. باران اسیدی و سایر عناصر آب و هوایی نیز می توانند بر تاسیسات سنگ مرمری که در نما به کار رفته است تأثیر بگذارد ، و کاربرد های خارجی معمولاً به سنگ مرمرهای سفید محدود می شوند.

اسلب سنگ مرمر

اسلب سنگ اونیکس:

اسلب سنگ طبیعی اونیکس سنگی طبیعی است اغلب با سنگ مرمر اشتباه گرفته می شود ، اما نوع سنگ آن به طور قابل توجهی متفاوت است. اونیکس یک سنگ رسوبی است که به صورت استالاکتیت و استالاگمیت در فضای داخلی غار تشکیل می شود. این روش تشکیل منجر به ساخت کریپتوکریستالی یکپارچه سنگ می شود و سبب اندازه و یکنواختی این بلورها می شود و به خاصیت شفاف کلاسیک اکثر انواع عقیق کمک می کند. اگر چه در برابر مواد های  شیمیایی و ساینده آسیب پذیر است ، اما جذابیت تزئینی این سنگ طبیعی در هر ماده دیگری قابل مشاهده نیست. اونیکس از سنگ آهک تشکیل شده و از لایه هایی از این سنگ استخراج می شود که به نوعی می توان گفت سنگ نرم محسوب می شود،رنگبندی این سنگ بسیار جذاب و درخشان است، از طیف سفید به سیاه متغیر است و با تغییر در رنگ و نوع نور، ظاهر و رنگ اونیکس نیز متفاوت می شود، این خاصیت سنگ اونیکس آن را به یک سنگ ساختمانی جذاب و قیمتی و البته بسیار مهیج تبدیل می کند. این سنگ طبیعی اغلب در اطراف شومینه ها مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به اینکه قابلیت نورپردازی در پشت این نوع سنگ وجود دارد از آن به عنوان قالب انواع میزها و فضاهای مدرن استفاده می شود.  سنگ اونیکس از آنجایی که بازتاب نور دارد به عنوان یکی از محبوب ترین سنگ های تزئینی و قیمتی نیز شناخته شده است. سنگ اونیکس متفاوت از سنگ مرمر شناخته شده است چرا که هنگامی که از بیرون به این دو نوع سنگ طبیعی نگاه می کنیم  تشخیص اونیکس ازسنگ مرمر بسیار دشوار است. یکی از تفاوت های اونیکس می تواند نیمه شفاف بودن آن باشد اما سنگ مرمر به دلیل سختی بیشتر اینگونه نیست.  سنگ مرمر از لایه های نزدیک به سطح زمین استخراج می شود در صورتی که اونیکس در لایه های بسیار عمیق تری یافت می شود . اونیکس به اندازه سنگ مرمر سخت نیست بنابراین باید با دقت و مهارت بیشتر جهت برش و فرم دهی آن اقدام کرد. اونیکس به دلیل تنوع تقریباً بی پایان در رنگ بندی یکی از ظریف ترین اسلب سنگ طبیعی موجود در طبیعت می باشد.

اسلب سنگ اونیکس

اسلب سنگ کوارتزیت:

اسلب سنگ طبیعی  کوارتزیت یک نوع سنگ دگرگونی و بدون لایه است که تقریباً به طور کامل از کوارتز تشکیل شده است . وقتی یک ماسه سنگ غنی از کوارتز در اثر حرارت ، فشار و فعالیت شیمیایی حاصل از فرآیند دگرگونی تغییر می کند این سنگ تشکیل می شود.دگرگونی دانه های شن و سیمان سیلیس موجود در ساختارشان که آنها را به هم متصل می کند ،و تبلور مجدد کوارتز که در اثر این فرآیند شبکه ای از دانه های کوارتز بهم پیوسته با قدرتی باور نکردنی ایجاد می کند. ساختار کریستالی بهم پیوسته کوارتزیت آن را به صخره ای سخت و مقاوم تبدیل می کند. آنقدر سخت است که دانه های کوارتز را می شکند متبلور می کند تا مرزهای بین آنها را از بین ببرد. این مشخصه ای است که کوارتزیت واقعی را از ماسه سنگ جدا می کند.این سنگ طبیعی معمولاً به رنگ سفید تا خاکستری است. برخی از واحدهای سنگی که آهن در ساختارشان باشد می توانند صورتی ، قرمز یا بنفش باشند. ناخالصی های دیگر می توانند باعث شوند که کوارتزیت زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، سبز یا آبی باشد. در معماری  سنگ مرمر و گرانیت برای هزاران سال مورد علاقه بوده اند. کوارتزیت ، با سختی موهس هفت همراه با مقاومت بیشتر ، در بسیاری از موارد از هر دو آنها برتر است. در برابر سایش در کف پله ها ، کاشی های کف و صفحات میز دارای مقاومت بیشتری است. در برابر بیشتر مواد شیمیایی و شرایط محیطی مقاومت بیشتری دارد.

اسلب سنگ کوارتزیت

اسلب سنگ مرمریت

اسلب سنگ مرمریت یا سنگ آهکی متراکم، این سنگ طبیعی یک نوع سنگ رسوبی شیمیایی است که از فشار طبقات رویی و متراکم شدن رسوبات کربنات کلسیم و ترکیب با آراگونیت یا دولومیت به‌وجود می‌آید.این اسلب سنگ طبیعی  اغلب در آب‌های گرم تشکیل می‌شود که حاصل فشار رسوبات لایه‌های بالایی بر جلبک‌ها، مرجان‌ها یا رسوبات کربنات کلسیم است. در لایه‌های سنگ‌های مرمریت اغلب فسیل‌هایی نیز دیده‌ می‌شود. در جریان پیدایش این سنگ طبیعی، علاوه بر فرآیندهای شیمیایی و بیوشیمیایی گاها شاهد دگرگونی ضعیفی نیز هستیم. کانی‌ اصلی و سنگ مادر مرمریت، کلسیت است که اغلب با آراگونیت و گاها با دولومیت ترکیب می‌شود و بافتی شبیه به شکر دارد. کلسیت‌ها در حقیقت حاصل تبلور کربنات کلسیم هستند.سنگ مرمریت خالص، سفید رنگ است، اما انواع رنگی آن به علت وجود ناخالصی‌های مختلف اعم از هماتیت، لیمونیت، کوارتز، ترکیبات کربنی و رسی ایجاد می‌شوند و رنگ‌هایی مثل کرم، قرمز، قهوه‌ای، صورتی، سیاه، خردلی، سبز و … را ایجاد میکنند. عمده‌ترین مساله‌ای که سبب تمایز سنگ مرمر و مرمریت شده است، نحوه‌ی تشکیل آن‌هاست و همین عامل است که بر مقاومت‌ آن‌ها در برابر فشارهای مختلف تاثیر گذار بوده است.در مجموع مرمریت سختی و مقاوت بیشتری در برابر عوامل فرسایشی و نابودگر دارد. تفاوت دیگر این دو سنگ طبیعی یعنی مرمر و مرمریت در سطح‌ آن‌ها است. سنگ مرمریت صیقلی‌تر از مرمر است، به همین علت استفاده از آن در پله‌ها، کف و نمای بیرونی ساختمان کاربرد بیشتری دارد.اما بیشترین کاربرد سنگ مرمر در زینت دادن دیوارها و ساخت مجسمه‌هاست. با وجود این تفاوت‌ها، ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی هر دو آهک است.

اسلب سنگ مرمریت

اسلب سنگ تراورتن:

اسلب سنگ طبیعی تراورتن سنگ طبیعی مشابه سنگ آهک است. در حقیقت ، تراورتن نوعی سنگ آهک است ، اگر چه از نام این دو سنگ طبیعی نباید به جای یکدیگر استفاده شود ، زیرا تفاوت هایی وجود دارد. تراورتن به طور معمول در چشمه های آب گرم تشکیل می شود و منشا آن رسوب کربنات کلسیم می باشد. تراورتن عمدتا از کلسیت تشکیل شده است ، که آن را به سنگی نرمتر از سنگ آهک معمولی تبدیل می کند. این نوع اسلب سنگ طبیعی متخلخل تر بوده و از دوام کمتری نسبت به سنگ آهک برخوردار است ، به این معنی که باید در محل نصب سنگ تراورتن دقت کنید. از آنجا که سنگ تراورتن یک سنگ بسیار نرم است ، بهترین گزینه شما برای یک میز پیشخوان در یک مکان پر رفت و آمد ، مانند آشپزخانه نخواهد بود. اگرچه می توانید یک میز آشپزخانه سنگ تراورتن داشته باشید ، اما باید بسیار محتاط باشید و از ریختن مایعات روی آن جلوگیری کنید مخصوصاً اگر مایعات اسیدی باشند. هرگونه نشت باید بلا فاصله تمیز شود. تراورتن یک سنگ طبیعی ظریف است که قرن ها به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این سنگ را می توان در رنگ های مختلف ، از خاکستری تا طلایی  یافت. از سنگفرش ها گرفته تا کفپوش ها ، سنگ تراورتن کاربردهای زیادی دارد. از این سنگ طبیعی می توان در داخل و خارج از خانه استفاده کرد.

اسلب سنگ تراورتن

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed