1. خانه
  2. مقالات
  3. ام دی اف (MDF) چیست؟

ام دی اف (MDF) چیست؟

ام دی اف (MDF) چیست؟

حتما نام ام دی اف (MDF) را بارها و بارها شنیده اید و می دانید نوعی ورق چوبی است که از آن برای ساخت وسایل چوبی همچون تخت، کابینت، کمد و غیره استفاده می شود. اگر می خواهید به صورت تخصصی با این ورق های چوبی پرکاربرد آشنا شوید، در این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله ما به مراحل ساخت ام دی اف و کاربردهای آن می پردازیم.
MDF مخفف واژه Medium density fibreboard است به معنای تخته فیبر با چگالی متوسط. ام دی اف جزو فراورده های چوبی به حساب می آید که علاوه بر خواص ورق های فشرده چوبی، خواص دیگری هم دارد که موجب افزایش بازار آن نسبت به دیگر ورق های چوبی شده است.
اولین کارخانه MDF در سال 1965 در نیویورک ساخته شد که محصولش بارابورد نام داشت. پس از آن به دلیل تحولی که ام دی اف در استفاده از ضایعات چوبی ایجاد کرده بود، در دهه 1980 در آمریکای شمالی و اروپا به طور چشمگیری گسترش یافت.

صنعت ساخت ام دی اف

صنعت تخته فیبر تقریبا جدید است. MDF یک محصول چوبی مهندسی شده است. ام دی اف یک ماده مرکب چوبی است از ترکیب الیاف لینگوسلولزی که در یک فیبراتور تحت فشار و دمای بسیار بالا با موم و چسب رزین ترکیب می شود و پنل ها شکل می گیرند.
اگر بخواهیم به صورت تخصصی توضیح دهیم MDF از 82% فیبر چوب، 9% چسب رزین فرمالئید اوره، 8% آب و 1% واکس پارافین تشکیل شده است.
MDF تحت این شرایط، با افزایش استحکام، مقاومت در برابر آتش و نفوذناپذیری نسبت به چوب نرم خواص بهتری کسب می کند. جرم حجمی یا تراکم ام دی اف معمولا بین 500 تا 1000 کیلوگرم بر متر مربع و ضخامت آن معمولا از 30 تا 40 میلی متر است.

مزایای ام دی اف

همان طور که گفتیم MDF خصوصیاتی دارد که آن را نسبت به دیگر اوراق فشرده چوبی پر کاربردتر می کند. این خصوصیات عبارتند از:

  • خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا
  • دامنه وسیع دانسیته (چگالی)، ضخامت و ابعاد ام‌ دی ‌اف قابل تولید
  • قابلیت ابزارخوری، ماشین‌کاری و سنباده‌زنی
  • سطح صاف و متراکم (چسباندن مواد دیگر روی آن راحت است)
  • قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف
  • عدم وجود معایب چوب
  • پروفیل دانسیته یکنواخت و همگن
  • قابلیت انجام انواع روکشی‌های چوبی و غیرچوبی، رنگ‌آمیزی و غیره
  • پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشرده شدن
  • زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • دوستدار محیط زیست به دلیل نحوه تولید
کارخانه تولید ام دی اف
کارخانه تولید ام دی اف

معایب ام دی اف

اما MDF در کنار تمام مزایایی که دارد دارای معایبی هم هست که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

  • هنگام تولید ام دی اف، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خاص، گازی به نام فرمالدئید تولید می‌شود که برای سلامتی انسان مضر است. البته این گاز بعد از اتمام فرایند تولید و روکش زدن به طور کامل از بین می رود و برای خریداران ضرری ندارد.
  • MDF دارای مقاومت نسبتا بالایی است، ولی اگر در آن شکستگی یا ترک خوردگی ایجاد شود، دوباره چسباندن آن سخت است.
  • MDF در معرض آب متورم شده و باد می کند. (البته بسیاری از روکش‌های ام دی اف این مشکل را با ضد آب بودن حل کرده‌اند).

انواع ورقه‌های ‌ام‌دی‌اف

ام دی ‌اف نازک Thin MDF :

این نوعMDF بیشتر برای ساخت دیوارپوش‌ ها، پوشش‌ های متنوع سقف، صنعت خودرو سازی، طراحی و تولید تخته ‌های منحنی، انواع کفپوش، سطح پشتی کابینت ها و کمد ها و همچنین ساخت رویه درب‌ های چوبی مورد استفاده قرار می گیرد و بر اساس استاندارد EN-622-5  در گروه های mm 1.5 – mm 2.5 – 2.5 تا 6 mm  – 4 تا 6 mm تقسیم می شوند .

ام دی اف ضخیم Thick MDF :

بر اساس استاندارد EN-622-5 این نوع MDF در گروه ‌های 30 – 45mm  و 45 – 60 mm  تولید می شوند.این محصولات به دلیل ضخامت بالایی که دارند در ماشینکاری و ساخت رویه‌ های نقش دار و ساده دکوراتیو، ساخت سازه ‌های چوبی و … مورد استفاده قرار می گیرند .

ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت

این نوع MDF در برابر رطوبت نسبی حداکثر 80% مقاوم هستند. این تخته ها دارای تمام خصوصیات مثبت ام دی اف معمولی هستند بعلاوه استحکام طولانی‌تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت. این نوع ورق های MDF در ساخت مبلمان، حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کف پوش‌ها، پنجره‌ها، پله‌ها، پروفیل‌های خاص و استفاده می شوند.

کلام آخر

در این مقاله خواندیم که MDF نسل تقریبا جدیدی از پنل های چوبی است که تحت فشار و دمای بالا ساخته و پرداخته می شوند. به همین دلیل به آنها پنل چوبی مهندسی شده می گویند. ام دی اف به دلیل نحوه و مواد ساخت دارای ویژگی هایی است که آن را برای استفاده در تخت، کابینت، کمد و غیره مناسب می کند.

ورق های MDF در تراکم های متفاوت با ضخامت متفاوت تولید می شوند و با توجه به میزان تراکم و ضخامت در صنایع مختلف مورد استفاده می گیرد. با ما در کابین نت می توانید به بهترین ورق های ام دی اف با بهترین قیمت دسترسی داشته باشی

4.9/5 - (105 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed