1. خانه
  2. مقالات
  3. چوب ترمو چیست چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

چوب ترمو چیست چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

چوب ترمو چیست چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

چوب ترمو چیست؟ چوب ترمو را می توان به عنوان نسلی جدید و کاربردی از محصولات چوبی با خواص و ویژگی های منحصر به فرد نام برد. ترموود ایرانی دارای خصوصیاتی نظیر عدم جذب آب و مقاومت در برابر هر گونه تغییر در شرایط آب و هوایی هستند. ترمووود دارای ظاهری بسیار زیباست و تمام ویژگی های ظاهری چوب طبیعی مانند گره های چوب به خوبی در آن قابل مشاهده است.این نسل جدید از چوب های کاربردی کاملا با محیط زیست نیز سازگار می باشند.روش ترمو یا حرارت دادن روشی است که باعث مقاومت هر چه بیشتر چوب می شود این حقیقت که چوب در اثر حرارت دیدن مقاومت بیشتری پیدا می کند سالهاست که مورد توجه انسان ها بوده است. ترموود یا همان چوب گرم در اصل به چوبی گفته می شود که به وسیله گرما و فشار و به طور کاملا طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می شود و در اثر این فرآیند خصوصیات چوب بهبود پیدا می کند و همین امر سبب می شود تا چوب در هر شرایط آب و هوایی بهترین عملکرد را داشته باشد.در مقاله چوب ترمو چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد به فرایند ترمو شدن چوب و انواع روش های آن به همراه شرح مزایا و کاربردهای آن می پردازیم.شما می توانید جهت کسب اطلاعات در مورد قیمت و نحوه اجرای چوب های ترمو با مشاوران کابین نت تماس بگیرید.

ویژگی های چوب ترمو-کابین نت

فرآیند ترمووود

در روش ترمو کردن چوب را تا دمایی بین 180 تا 230 درجه به صورت تدریجی حدود 96 ساعت حرارت می دهند. این عمل در محفظه های حرارتی مخصوص که از فولاد ضد زنگ ساخته شده و در فضای خلا صورت می گیرد. از بخار به عنوان گاز محافظ استفاده می شود تا چوب ها هنگام ترمو شدن دچار شکستگی و ترک نشوند. در روش ترمو کردن یکسری تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب ایجاد می شود که این امر سبب می شود خصوصیات و کیفیت چوب تغییر کند.
در ابتدا چوب بریده شده خشک می شود و سپس وارد مرحله عملیات حرارتی می شود پس از انجام عملیات حرارتی چوب ها وارد مرحله خنک سازی، آبیاری و تهویه می شوند. در مرحله حرارت دادن به چوب ها بخارات خارج شده به همراه رزین ها و سایر اجزای چوب این اطمینان را به ما می دهد که این چوب ها هیچ گونه گاز گلخانه ای تولید نمی کنند و کاملا سازگار با محیط زیست هستند .
ترمو کردن چوب شامل سه مرحله می باشد در مرحله نخست دمای چوب را بالا می برند تا چوب خشک شود.در مرحله دوم تغییر حرارتی دیگری بر روی چوب اعمال می شود به طوریکه رطوبت چوب نزدیک به صفر می شود و دمای چوب به شدت افزایش می یابد.در مرحله آخر حداکثر دما و زمان لازم برای بدست آوردن خصوصیات دلخواه چوب انتخاب می شود.در نهایت چوب خنک شده و تا حد مطلوبی مرطوب می شود.

کاربرد های چوب ترمو-کابین نت

مطالعه کنید: قیمت ترموود

چوب ترمو چیست و مزایای آن کدام است؟

بصورت کلی می شود مزایا چوب ترمو به چند بخش تقسیم که در ادامه مطلب بصورت کامل تمامی ویژگی این مدل از چوب را به شما توضیح می دهیم.
1- مورد استفاده در هر نوع آب و هوایی (خشک،مرطوب): به علت فرآیند ترمو که در پایین بصورت کامل به شما توضیح می دهیم می توان این چوب را در تمامی محیط های آب و هوایی مورد استفاده قرار داد.
2- سبک بودن ترموود و استفاده آسان آن: زمانی که فرآیند ترمو بر روی چوب انجام می شود یکی از عواملی که باعث سبکی چوب می شود حذف کامل رطوبت از چوب می باشد.باعث سبکی در چوب می شود این عامل سبکی در ترمو باعث سهولت در اجرا این چوب می شود.
3- به علت فرآیند ترمو عمر و دوام بیشتری در برابر تغییر شکل نسبت به مابقی چوب ها دارد: عمر چوب های ترمو در صورت نگهداری مناسب(معنی نگداری مناسب این است که چوب به علت داشتن ساختار کاملا طبیعی می بایست هر دو الی سه سال یک رنگ از نوع رنگ های محیط باز بر روی ترمو زده شود) بین 15 الی 25 سال می باشد.
4- دوام بالا چوب های ترمو شده در برابر پوسیدگی: به علت حذف رطوبت از ساختار این چوب ها دال بر این موضوع شده است می توانید این چوب ها کاملا در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار دهید و هیچگونه مشکلی برای این چوب به وجود نمی آید
5- مقاومت ترموود در برابر قارچ و باکتری ها: زمانی چوب ها برای ترمو شدن فرآوری می شود تمامی باکتری های سبب به وجود آمدن قارچ و کپک در چوب می شود کاملا از بین می رود.همین فرآیند باعث این موضوع می شود که چوب ترمو کاملا در برابر قارچ و باکتری مقاوم شود .
6- عایق بودن چوب ترمو ایرانی در برابر گرما و سرما: سرعت انتقال گرما و همچین سرما در چوب بسیار پایین می باشد می توان این موضوع را با یک مثال بصورت کامل توضیح داد زمانی که شما در یک خانه در طراحی سقف از فلز استفاده کنید در تابستان فلز به راحتی گرما را به پایین انتقال می دهد و در مقابل در فصل زمستان انتقال سرما در سقف های فلزی بسیار سریع انجام می شود همین موضوع باعث هدر رفت انرژی می شود.اما در چوب به این شکل نیست میشه گفت چوب 7000 هزار با کند تر حرارت و یا سرما را انتقال می دهد.به علت همین موضوع در زمان قدیم از چوب های فرآوری شده در برای تولید درب ،پنجره،سقف و …. مورد استفاده قرار می گرفت.
7- عایق صوتی بودن ترموود: چوب کاملا یک عنصر مناسب برای استفاده در سالن های کنسرت و …. می باشد و می توان به عنوان یک عایق صوتی به حساب آورد.
8- عایق الکتریسیته بودن ترمووود ها: برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چوب ترمو چیست و آیا در برابر الکتریسیته عایق است؟چوب کاملا عایق مناسبی برای الکتریسته می باشد.در طرق مقابل فلز و پلاسیک علاوه بر انتقال الکتریسته ،الکترسیته ساکن نیز در خود دارند که سلامت انسان را به خطر می اندازد.اما در چوب همچنین اتفاقی نمی افتد.
9- زیبایی و رنگ خاص این نوع از چوب ها: بافت سطحی ترموود کاملا طبیعی می باشد.
10- کاربرد ترموود در کفپوش، دیوارپوش و سقف: بخش بزرگی از استفاده از این محصول در طراحی داخلی خانه می باشد.این متریال را میتوانید برای کف پوش خانه،پشت تی وی ،یوار ،ستون ها . سقف مورد استفاه قرار دهید.
11- کاربرد ترمووود در تیغه ها و چهارچوب پنجره: یکی از مصارف این محصول استفاده در چهار چوب های پنجره و استفاده از تیغهای برای جدا کردن قسمت های مختلف خانه مورد استفاده قرار داد
12- کاربرد چوب ترمو در سونا، روف گاردن، حمام و تراس: ترموود به علت مقاومت کامل در برابر رطوبت میتواند مورد استفاده در اطراف استخر،سونا و جکوزی،مورد استفاده قرار دهید.همچنین ترموود را می توانید در تراس،روف گاردن مورد استفاده قرار دهید و ترسی از باران و برف نداشته باشد .هیچ مشکلی برای این چوب در محیط مرطوب به وجو نمی آید.
13- کاربرد ترمووود در وسایل چوبی خانه: از دیگر کابرد های این محصول می توان به استفاده در وسایل خانه اشاره کرد به عنوان مثال می توانید با چوب ترمو کتابخانه، میزعسلی، میز و … بسازید مورد استفاده قرار داد.
14- مقاومت چوب ترمو در برابر آب باران و نور خورشید: چوب های ترمو شده امروزه یکی از پرطرفدار ترین متریال هایی است که مورد استفاده مصرف کنندگان قرار میگرد معمولا ترموود را در تمام شرایط مورد استفاد قرار میدهند اما یکی از سوالاتی که برای آنها پیش می آید این است که آیا این محصولات در برابر آب باران و نور خورشید مقاومت دارند یا نه ما در این مقاله کاملا به این موضوع پرداخته ایم و شما با استفاده از این مقاله میتوانید اطلاعاتی به دست بیاورید.
یکی از دلایلی که باعث شده است مشتریان برایشان سوال ایجاد شود که آیا چوب ترمو در برابر نور خورشید مقاومت دارد این است که در مورد مشابه در چوب طبیعی وقتی که در برابر نور آفتاب قرار می گیرد مشکلاتی پیش می آید حتما برای شما هم این پرسش پیش آمده که مایل باشید بدانید مشکلاتی که برای چوب بوجود می آید چگونه هستند یکی از این مشکلات پرتوهای فرابنفش است پرتوهای فرابنفش خورشید در زمان کوتاهی موجب میشود که رنگ چوب به کلی تغییر پیدا کند. این تغییرات به صورتی است که به مرور زمان در طول چند هفته قابل مشاهده می باشد. در واقع موردی که باعث میشود این اتفاق رخ دهد این است که نور ماورا بنفش خورشید لیگنین چوب را تجزیه میکند.

لیگنین چوب چیست؟

حالا سوالی که پیش می آید این است که لیگنین چوب چیست؟ لیگنین چوب یک ترکیب شیمیایی است که باعث میشود بافت سلولی یک درخت حفظ شود. اگر چوب ها طولانی مدت در معرض این نور قرار گیرند منجر به تجزیه سلولز خواهد شد که یک عنصر اصلی در دیواره ی سلول های گیاهی است این تجزیه شدن باعث آسیب رساندن به چوب می شود و سطح چوب را نرم و ضعیف میکند و در نهایت باعث دفرمه شدن و تغییر رنگ چوب خواهد شد.
شرکت های بزرگ تولید کننده ترموود همواره در تلاشند که محصولاتی تولید کنند بدون عیب و نقص باشد یکی از موارد اصلی که به آن پرداخته اند این است که کاری کنند که این محصول در برابر نور مستقیم خورشید مشکلی برایش ایجاد نشود و ثبات رنگ و ماندگاری داشته باشد البته که این ثبات رنگی و ماندگاری آن بستگی به روش تولید آن دارد. یکی از روش هایی که انجام میدهند افزایش گرمای چوب در حین تولید است این کار در نتیجه باعث فشرده سازی چوب میشود و سبب جلوگیری از انقباض چوب در برابر نور خورشید می شود. یکی دیگر از راه هایی که موجب می شود تا ترموود ثبات رنگ داشته باشد این است که ما این محصول را رنگ کنیم فرایند رنگ کردن با رنگ های خاص را در مقاله رنگ کردن چوب ترمو کامل برای شما توضیح داده ایم. در این روش شما با رنگ کردن باعث ایجاد ثبات رنگی در آن میشوید و همواره باعث میشوید مقاومتش در برابر نور آفتاب نیز بالا رود.

مقاومت چوب ترمو در برابر آب، باران و رطوبت

در این قسمت از مقاله چوب ترمو چیست می خواهیم به بررسی مقاومت ترموود در برابر رطوبت و باران بپردازیم. ضد آب کردن در تمام چوب ها حتی چوب های معمولی هم امکان پذیراست اما چوب معمولی وقتی ضد آب می شود حالت طبیعی بودن را که در چوب طبیعی مشاهده می کنیم از دست میدهد. به نظر شما چرا چوب حین عملیات ضد آب کردن حالت طبیعی خود را از دست میدهد؟ مسلما عملیات ضد آب کردن با استفاده از پوشش های مواد و یکسری روکش ها صورت می گیرد در این حالت ظاهر چوب و بافت چوب از بین میرود و همین موجب میشود بافت و گره های چوب فرم طبیعی خود را از دست دهند و دیگر آن حس طبیعی بودن را به مشتری را ندهند و از نظر مشتری یک ماده مصنوعی به نظر می رسند. اما برای ترموود همه چیز فرق میکند این محصول در فرایند ضد آب شدن هیچ تغییری نمی کند و مانند چوب طبیعی به نظر میرسد و رنگ و بافت چوب ترمو دچار تغییر و مصنوعی به نظر رسیدن نمی شود. این محصول وقتی ضد آب می شود جدا از اینکه حداقل رطوبت را جذب می کند فواید بسیار زیادی هم دارد برای مثال به چند فواید اشاره کرده ایم.
ضد آب کردن چوب ترمو باعث میشود تا از تغییر شکل چوب ناشی از انبساط و انقباض جلوگیری شود. در چوب طبیعی شاهد حضور موریانه و حشراتی هستیم که مواد مغذی موجود در بافت های چوب طبیعی تغذیه می کنند و باعث نابودی آنها می شوند اما محصولات ضد آب در مقابل این حشرات مقاومت بسیار بالایی دارد به همین دلیل این چوب ها کاربرد زیادی داشته و در نمای ساختمان و تمام فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. ترموود های ضد آب کاملا طبیعی هستند و اصلا برای سلامتی انسان کوچیک ترین ضرری ندارند همین باعث شده است که این چوب هارا بتوان در اطراف استخرها، حمام و سونا نیز استفاده کرد.

ضخامت    عرض
42             42
42             68
26             92
26             112
24             92
24             112
19             92
19             112
16             92
16             112
10             92
10             112

در این قسمت از مقاله چوب ترمو چیست می خواهیم به شرح روش های ترمو کردن چوب بپردازیم. چوب ها برای ترمو شدن به طور کلی به دو روش مختلف حرارت می بینند. روش Thermo-Sو Thermo-D تفاوت این دو نوع در میزان دما و زمانی است که چوب حرارت می بیند.

روش Thermo-S

در این روش از ترمووود، چوب دارای پایداری بالایی است و رنگ آن قهوه ای روشن می باشد . چوب ها در دمایی پایین تر از 180 درجه حرارت می بینند معمولا از چوب هایی که به روش ترمو- اس تولید شده اند برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

روش Thermo-D

در روش ترمو-دی چوب دوام و پایداری بالاتری دارد و رنگ چوب قهوه ای تیره می باشد در این روش چوب تا دمای بالاتر از 200 درجه حرارت می بیند و از نظر حرارتی کاملا ترمو شده است و تمامی رطوبت درون چوب تا هسته از بین رفته است در نتیجه عایق مناسبی برای رطوبت است و گزینه مناسبی برای فضای داخلی و خارجی ساختمان ها می باشد.

سخن آخر

ما در مقاله چوب ترمو چیست و چه مزایایی دارد تمام تلاش خود را کردیم تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و مزایای این متریال کاربردی را برای شما شرح دهیم این متریال با حفظ ظاهر چوب طبیعی می توان کفت بهترین گزینه برای استفاده در دکوراسیون منازل، نمای ساختمان ها و حتی کفپوش است زیرا حس طبیعی بودن را کاملا به فضای مورد استفاده اضافه می کند.

4.6/5 - (57 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed