1. خانه
  2. مقالات
  3. کورین و گرانیت، کدام بهتر است؟

کورین و گرانیت، کدام بهتر است؟

گرانیت بهتر است یا کورین؟

 صفحه کابینت یا کانترتاپ درست برای زیبایی و راحتی طولانی مدت در آشپزخانه لازم و ضروری است؟ آیا می خواهید کانتر آشپزخانه انتخاب کنید و بین دو گزینه کورین و گرانیت دو دل هستید؟ نمی دانید کدام بهتر است؟ چنانچه انتخاب شما برای متریال مورد استفاده جهت پوشش کانتر یا صفحه کابینت آشپزخانه، محدود به این دو گزینه شده است، لازم به ذکر است که پیش از انتخاب نهایی،  فاکتورهای متعددی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. در ادامه برخی از مهمترین این عوامل و ویژگی ها را بررسی خواهیم کرد. در مقایسه کورین و گرانیت، به سرعت می توان متوجه شد که این دو متریال بسیار متفاوت هستند. قبل از اینکه این دو متریال را با جزییات مقایسه کنیم، اجازه دهید مختصری درباره هر دو متریال بگوییم.  

کانترتاپ کورین

سنگ کورین متریالی است که به سنگ مصنوعی مشهور است. ماده ی اصلی و تشکیل دهنده ی این متریال، آکرلیک پلیمر، آلومنیوم تری هیدرات، رنگ دانه های اضافی و سنگ معدن بوکسیت است که در ضخامت 6 ، 12و 19 میلی متر در سراسر دنیا تولید می شود. کورین نامی است که کمپانی دوپونت برای سالید سرفیس تولیدی خود، که به عنوان متریالی برای پوشش کانتر کاربرد دارد، انتخاب کرده است. این متریال ساخته دست انسان بوده و از 33 درصد رزین و 66 درصد مواد معدنی تشکیل شده است. کورین در حقیقت نام برند نسخه اصلی این سالید سرفیس می باشد. این محصول که اولین بار توسط کمپانی دوپونت در 1967 تولید شده است، امروز توسط تولیدکننده های بسیاری ساخته و عرضه می شود.

کانتر تاپ کورین

کانترتاپ گرانیت

در مقابل، گرانیت یک سنگ طبیعی است. گرانیت یک سنگ آذرین است که در عمق زمین تشکیل شده است. ماگما به آرامی در زیر زمین خنک شده و به مرور سفت می شود و سنگ گرانیت شکل می گیرد. این ترکیب ترکیبی از مواد معدنی است.
سنگ گرانیت در معادن در بلوک های بزرگ از زمین استخراج می شود و در نهایت به صورت اسلب برش می خورد، ساب خورده و پولیش زده می شود.  شکل گرفته و جلا داده می شوند که برای مصارف زیادی از جمله صفحه کابینت وکانتر آشپزخانه آماده شوند. هیچ چیز به این سنگ به عنوان افزودنی اضافه نشده و همینطور هیچ چیز از مواد تشکیل دهنده آن حذف نمی شود. اگرچه واژه “گرانیت” اغلب برای سایر متریال های مناسب کانتر که پایه سنگ دارند، مانند کوارتز یا سنگ های مهندسی شده نیز استفاده می شود، اما این محصولات با اسلب سنگ گرانیت که متریالی است از سنگ صلب بدون هیچ نوع افزودنی، تشابهی ندارند. اسلب های گرانیت عموما گرانیت نامیده می شوند و نام آنها وابسته به برندهای تجاری عرضه کننده آنها نیست.

مقاومت در برابر حرارت

در مورد مقاومت کورین و گرانیت در برابر حرارت باید پرسید آیا می توان یک ظرف خیلی داغ را روی کانتر کورین قرار داد؟ خیر. سنگ کورین نمی تواند در برابر حرارت بالا مقاوم باشد. هر چیزی که بیش از حد داغ باشد، کانتر های کورین را می سوزاند. اما اکثر سوختگی ها می توانند توسط ساب حذف و تعمیر شوند. البته ساب زدن بسیار آلودگی دارد و محیط را کثیف می کند. برای جلوگیری از آسیب به صفحه کورین، روی کابینت از یک پد محافظ حرارتی استفاده کنید.
آیا می توان یک ظرف خیلی داغ را روی کانتر گرانیت قرار داد؟ بله. هر ظرف داغی را می توان مستقیما از روی گاز بر روی کانتر گرانیت قرارداد. موارد بسیار نادر «شوک حرارتی» وجود دارد که در آن سنگ گرانیت به علت گرمای زیاد ترک خورده است. اما تقریبا غیرممکن است.

کانترتاپ گرانیت

مقاومت در برابر ضربه و خراش

در مورد مقاومت کورین و گرانیت در برابر خط وخش باید پرسید آیا سنگ کورین در برابر ضربه و خراش مقاوم است؟ خیر، هرگز به طور مستقیم با چاقو روی سطح کورین نکشید. خراش های کوچک با ساب تعمیر می شوند ولی تعمیر خراش های بزرگ و عمیق ساده نیست.
آیا سنگ گرانیت در برابر ضربه و خراش مقاوم است؟ بله، کانتر های گرانیتی را نمی توان به آسانی با چاقوی آشپزخانه خراشیده کرد زیرا در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند. سازندگان از تیغه ها و ابزارهای خاصی برای بریدن این سنگ استفاده می کنند که متریال آن با چاقو های آشپزخانه متفاوت می باشد. گرانیت بسیار بادوام است و چاقوی شما را سریعا کند می کند پس بازهم بهتر است از یک تخته ی برش استفاده کنید.

مقاومت در برابر لکه

در مورد مقاومت کورین و گرانیت ذر برابر لکه باید پرسید آیا کانتر کورین لکه می شود؟ تقریبا. سنگ کورین به دلیل داشتن اکریلیک در برابر لکه مقاوم است. بدون تردید غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی می توانند سطح  صفحه کابینت را رنگ کنند ولی اگر برای مدت طولانی از روی کورین پاک نشوند به آن نفوذ نمی کنند.
آیا کانتر گرانیت لکه می شود؟ بله، اگر به درستی از گرانیت مراقبت نشود، در اثر باقی ماندن مواد روی آن، لکه می شود. تقریبا هر چیزی که روی گرانیت ریخته می شود اگر ظرف چند دقیقه پاک شود، کاملا تمیز می شود. اجازه ندهید که روغن برای مدت زیادی روی گرانیت باقی بماند چون لکه های حاصله به سختی پاک می شوند. 

نگهداری

در مورد نگهداری کورین و گرانیت می توان گفت که کانتر های کورین براحتی با آب و صابون تمیز می شوند. سنگ کورین آنتی باکتریال است. استفاده از آمونیاک یا سفید کننده ها (به مقدار کم و به صورت رقیق شده با آب) برای ضد عفونی کردن آنها کافیست. به یاد داشته باشید که هرگز از پاک کننده های ساینده استفاده نکنید، زیرا سطح کانتر کورین به سرعت خراشیده می شود.
گرانیت را روزانه با آب گرم تمیز کرده و حداقل یک بار در هفته آن را باید با محلول آب و ایزوپروپیل الکل به نسبت نصف و نصف ضد عفونی کنید. یک بطری اسپری را پر از محلول مورد نظر کنید، آن را بر روی کانتر گرانیت اسپری کنید و آن را بعد از سه دقیقه با پارچه های میکرو فایبر پاک کنید. هرگز از سرکه یا آمونیاک برای تمیز و ضد عفونی کردن گرانیت استفاده نکنید زیرا طی زمان موجب خشن و لکه دار شدن سنگ می شوند.

قیمت 

در مورد قیمت کورین و گرانیت می توان گفت که قیمت کورین به نسبت طرح  و رنگی که انتخاب می کنید و با توجه به شرکت سازنده و برند آن متفاوت است. در واقع هرچقدر برای سنگ کورین خود هزینه کنید جنسی با همان اندازه کیفیت دریافت می کنید. در مورد گرانیت ولی این طور نیست  می توانید گرانیت هایی با قیمت های پایین و کیفیت مناسب برای خود پیدا کنید. اما برای برخی سنگ های نادر هم ممکن است مجبور شوید چند برابر هزینه کنید.

کورین و گرانیت

زیبایی ظاهری

در مورد زیبایی کورین و گرانیت می توان اینگونه بیان کرد که اکثر افراد ظاهر سنگ های طبیعی را ترجیح می دهند و ترکیب رنگ خاص و طبیعی که در آنها وجود دارد را می پسندند. اما این بدان معنا نیست که همه افراد این ترکیب را برای آشپزخانه خود تایید می کنند. گاهی حالت خال خالی بافت سطح آن، برای طراحی دکوراسیون، خیلی شلوغ به نظر می رسد. این بافت خال خالی باعث می شود لکه و کثیفی روی آن دیده نشود. غالبا یک سطح گرانیتی را کاملا تمیز می بینید، درحالیکه شاید واقعا خیلی هم تمیز نباشد. در مقابل، کورین تقریبا شبیه به پلاستیک به نظر رسیده و کاملا مشخص است که متریالی طبیعی نیست. البته کورین، براقیت پلاستیک را ندارد.

راحتی نصب 

در مورد راحتی نصب کورین و گرانیت می توانیم این گونه شرحدهیم که هر دو متریال های گرانیت و کورین باید توسط متخصصان حرفه ای نصب شوند. با این حال کار کردن با کورین ساده تر بوده و متریال انعطاف پذیرتری برای کار کردن به روش های مختلف است، در عین حال که برای حمل و نقل وزن کمتری دارد. اگرچه که اکثر افراد، به این گزینه، که خودشان کورین را نصب کنند، فکر نمی کنند اما این کار شدنی است.  کورین را می توان با اره های گرد معمولی برش داد و با یک روتر یا روتوزیپ قسمت قرار گرفتن سینک را از صفحه کورین خالی کرد. 

کلام آخر

انتخاب کانترتاپ یا صفحه کابینت مناسب برای آشپزخانه بسیار مهم است. چون علاوه بر زیبایی باید به نکات دیگری همچون نگهداری و مقاومت در برابر حرارت و خط و خش و فاکتورهای دیگر توجه کرد. در این مقاله به بررسی و مقایسه فاکتورهای مهم در دو متریال گرانیت و کورین پرداختیم. برای داشتن اطلاعات بیشتر یا خرید کانترتاپ انتخابی خود با ما در کابین نت تماس بگیرید.

4.8/5 - (34 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed