1. خانه
  2. مقالات
  3. کورین یا کوارتز؟کدام بهتر است؟

کورین یا کوارتز؟کدام بهتر است؟

کورین و کوارتز از انواع متریال های صفحه کابینت آشپزخانه به شمار می روند و نظر بسیاری از آرشیتکت ها و طراحان را به خود جلب می کنند.مسلما تنها زیبایی سنگ های کورین و کوارتز باعث رغبت مشتریان به استفاده و اجرای کورین و کوارتز نشده است چون سنگ کوارتز و کورین علاوه بر زیبایی، دارای ویژگی های منحصربفردی هستند که سبب بی همتایی آن ها شده است. آنها تفاوت های زیادی از نظر ظاهر، قیمت و دوام دارند . در این مقاله ما به بررسی این دو متریال و مقایسه آنها می پردازیم.

سنگ کورین

کورین صفحات یکپارچه و بدون درز پلیمری می باشد که بدلیل طرح زیبا، تنوع رنگ و ویژگیهای عالی به عنوان یک متریال بی نظیر در رویه و صفحه کابینت ها استفاده می شود. کورین در برابر رطوبت سینک مقاوم بوده و عمر طولانی دارد. سنگ کورین در رنگ و طرح های مختلف در بازار موجود است. در صورت آسیب، کورین می تواند به زیبایی قبل بازگردد. سنگ کورین ظاهری مات دارد اگر چه با ظهور تکنیک های به روز و جدید، سنگ های کورین ظاهری درخشان پیدا کرده اند.
اگرچه طراحان و خریداران سنگ کورین از آن رضایت کامل دارند، کورین معایب و محدودیت های خاص خود را دارد. این محصول اکریلیک می تواند به راحتی خراشیده و سوزانده شود. با این حال، خراش ها ممکن است با صیقل و سنباده ترمیم شوند.

اجرای کورین

سنگ کوارتز

سنگ کوارتز یک محصول مهندسی است. این محصول 93 درصد طبیعی و 7 درصد تولید انسان است. مواد تشکیل دهنده شامل رنگدانه ها و پیوندهای رزین است. کوارتز سخت است، اما ممکن است در اثر قرار گرفتن مستقیم ظروف خیلی داغ بر روی آنها سوزانده شده و رنگ و حالت خود را از دست بدهد. سنگ کوارتز یک ماده سخت و ماندگار است و سطح براق آن به راحتی با صابون های ملایم تمیز می شود. مقاومت در برابر خط و خش، آنتی باکتریال و مقاومت در برابر حرارت بالا از ویژگی های منحصر به فرد سنگ کوارتز به شمار می رود.

مقایسه کورین و کوارتز

•    نصب

سنگ کوارتز به دلیل سرسخت تر بودن نسبت به کورین، برش پذیری آن دشوارتر است. به همین علت نصب کوارتز حساس تر است.

•    درز در اتصالات

در کورین از چسب مخصوص برای پوشاندن درزها استفاده می شود و به کمک ساب زدن درز کاملا محو می شود. در کوارتز عمل درزگیری نسبتا مشکل است و به مهارت نصاب وابسته است.
در کوارتز نصاب باید نقشه برداری را طوری انجام درهد که درزها در نقاط کور آشپزخانه قرار گیرند و تا ۵۰ درصد درزها به این طریق محو می شوند.
در کوارتز اگر برش ها توسط دستگاه های پیشرفته صورت پذیرد و بصورت فارسی بر شوند، عدم وجود درز در کوارتز امکان پذیر است در غیر اینصورت درز نمایان است. پس یک تفاوت کورین و کوارتز در پوشاندن درزها هست.

•    خش پذیری

خش پذیری در هر نوع سنگی وجود دارد و کورین در محل هایی که سایش اجسام سخت اتفاق می افتد بهتر است استفاده نشود اما با یک ساب ساده مورد ترمیم قرار می گیرد و مانند روز اول میگردد. در این زمینه کوارتز مقاومت بیشتری در مقابل خط و خش نسبت به کورین دارد.

•    تحمل وزن

کوارتز سنگی سرسخت تر از کورین است، به همین دلیل تحمل وزن بیشتری را دارد. مهم ترین عامل در تحمل وزن کانتر، زیرسازی است. عامل تحمل وزن در مقایسه کورین و کوارتز به زیرسازی که نصاب انجام می دهد وابستگی زیادی دارد.

•    تعمیر و ترمیم

حتی اگر بدلیل استفاده نامناسب و اشتباه برای کورین شما اتفاقی مثل شکستن یا لب پر شدگی پیش بیاید، با هزینه ای اندک می توان آن را جوری ترمیم کرد که همچون روز اول جذاب شود. سنگ کوارتز به دلیل وزن زیاد و عدم امکان ترمیم در محل، ترمیم دشوارتری دارد.

•    ساب پذیری 

ساب پذیری سنگ کوارتز به دلیل استحکام بالا دشوار و نیازمند ابزارهای پیشرفته است. ولی کورین در محل و به سادگی جلا داده می شود.

اجرای کوارتز

•    تنوع رنگ

در سنگ مصنوعی کورین به دلیل مواد اولیه مورد استفاده تنوع رنگی زیاد است ولی در کوارتز رنگ ها محدود می باشند.

•    تحمل در برابر آتش

کوارتز به این دلیل که از مواد معدنی تشکیل شده نسبت به کورین در برابر آتش مقاومت بیشتری دارد.

•    آنتی باکتریال و زد آب 

هر دو سنگ آنتی باکتریال و ضد آب هستند. ولی از آنجایی که کورین کاملا یکپارچه و بدون درز می باشد، به همین علت راهی برای رشد قارچ و باکتری و میکروب مخصوصا در محیط هایی مثل آشپزخانه، بیمارستان و غیره وجود ندارد.

•    شکل پذیری

در برخی از طرح ها این نیاز وجود دارد که سنگ را حالت دهند. سنگ کورین از نظر خم پذیری (ترموفورمینگ) قابلیت بیشتری دارد. در سنگ کوارتز با استفاده از سی ان سی و واترجت برش منحنی می دهند. در نتیجه قابلیت خم پذیری و ایجاد طرح های خاص یک تفاوت کورین و کوارتز محسوب می شود.

•    مقاومت در برابر حرارت

ظروف خیلی داغ را نمی توان به طور مستقیم بر روی صفحه کابینت کورین قرار داد در حالی که روی صفحات کابینت کوارتز امکان پذیر است.

کورین یا کوارتز

4.5/5 - (59 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed