1. خانه
  2. مقالات
  3. کوارتز توتم چیست؟

کوارتز توتم چیست؟

کوارتز توتم چیست؟ محصولی از شرکت کوارتز توتم (فلات سنگ آسیا) است که در استان اصفهان تولید می گردد. کوارتز توتم یک نوع سنگ مصنوعی است که از نظر مقاومت نزدیک ترین سنگ مصنوعی به سنگ های طبیعی گرانیتی می باشد.این صفحه کابینت مناسب جهت استفاده به عنوان رویه کابینت و کانتر است.این سنگ 93 درصد از سیلیس و 7 درصد باقیمانده از رزین، آینه و صدف تشکیل شده است.سیلیس یکی از مقاوم ترین و سخت ترن کانی های موجود در پوسته زمین است. سیلیس پس از استخراج، توسط ماشین آلات مخصوصی به پودرهای میکرونیزه تبدیل می شود که این پودرها علاوه بر استفاده در صنایع شیشه سازی و الکترونیک در تهیه سنگ مصنوعی نیز استفاده می شود. شرکت فلات سنگ آسیا با استفاده از پودر های میکرونیزه سیلیس و نوعی رزین و ترکیب این دو در دما و فشار خاص و در محیط خلاء اقدام به ساخت کوارتز توتم نموده است.  در این مقاله از کابین نت می خواهیم اطلاعاتی در مورد ویژگی ها و مزایای کوارتز توتم در اختیار شما قرار دهیم.

کوارتز توتم چیست؟

کوارتز توتم چیست؟ کوارتز توتم سنگی است که به دلیل نحوه تولید ، فشرده بودن و نداشتن خلل و فرج کاملا نفوذ ناپذیر بوده و نسبت به جذب رطوبت و واکنش در مقابل اسید ها مقاوم است. همین ساختار منسجم باعث شده این سنگ آنتی باکتریال باشد.کوارتز توتم سنگ مصنوعی با وزن کم و مقاومت بالا می باشد که بعضا در ساختار آن شاهد به کار گیری شیشه،آینه ، صدف و سنگ های تزیینی می باشیم که همین امر باعث جذابیت بیشتر آن شده است.در آزمایشاتی که توسط شرکت برتون ایتالیا بر روی سنگ های مصنوعی در مقایسه با سنگ های مشابه صورت گرفته مشخص گردیده است که کوارتز توتم نسبت به سنگ های مشابه فاقد ترکیبات ارگانیک و فرار سمی که عامل بسیار مضری برای سلامت انسان و محیط زیست است می باشد. شرکت فلات سنگ آسیا بزرگترین تولید کننده سنگ مصنوعی کوارتز با نام تجاری کوارتز توتم در ایران است.این شرکت با بهره گیری از دانش و فناوری روز دنیا توانسته طیف گسترده ای از سنگ مصنوعی کوارتز را در رنگ ها و ابعاد متنوع تولید و روانه بازار نماید.

بلور کوارتز و پودر کوارتز توتم

ویژگیهای کوارتز توتم چیست؟

عدم جذب آب:
بر خلاف میزهای ساخته شده از سنگ طبیعی ، که اغلب متخلخل هستند و نیاز به آب بندی برای پر کردن منافذ و تخلخل سنگ دارند ، صفحات کوارتز توتم به دلیل اینکه در محیط خلا تحت فشار و دمای بالا ساخته شده اند تمامی منافذ آنها از بین رفته است و کاملا متراکم و ضد آب شده اند و نیاز به مراقبت در برابر نفوذ آب ندارند. همین امر سبب می شود یک سطح یکدست و تمیز ایجاد شود که نیاز به حداقل نگهداری را دارد.عدم جذب آب توسط صفحات کوارتز باعث شده در وقت و هزینه نگهداری این سنگ صرفه جویی شود.
تنوع در رنگ بندی:
کوارتز توتم ترکیبی از 93٪ کوارتز طبیعی و 7٪ رنگ ، رزین و سنگ های تزیینی است.از آنجا که این صفحات از ترکیبی از رزین و سنگ ساخته شده اند ، تولید کننده می تواند در هنگام تولید تقریباً هر رنگ ، بافت و طرح سنگی که مورد نظر مصرف کننده است را تولید نماید. به همین دلیل این محصول از نظر رنگ بندی و بافت و طرح سنگ تنوع بسیار بالایی دارد.یک میز کانتر کوارتز می تواند شبیه سنگ مرمر یا گرانیت باشد یا هر چیز دیگری.
سازگاری با محیط زیست:
کوارتز یک محصول مهندسی و مصنوعی است و نه سنگ طبیعی. از آنجا که از رزین ساخته شده است ، کاملاً غیر متخلخل است و نیازی به آب بندی ندارد. فقط باید روزانه آن را پاک کنید. کوارتز توتم نسبت به سنگ های مشابه فاقد ترکیبات ارگانیک و فرار سمی که عامل بسیار مضری برای سلامت انسان و محیط زیست است می باشد. با یک ماده تمیز کننده ساده می توانید به راحتی بیشتر لکه های سطح آن را از بین ببرید . با این حال ، به یاد داشته باشید که از پد های تمیز کننده و محصولات تمیز کننده خشن استفاده نکنید زیرا می توانند به پیوند کوارتز و رزین آسیب برسانند.
مقاوم در برابر ضربه،یخ زدگی و گرما:
کوارتز از مقاومت بالایی نسبت به سایر کانی های موجود در طبیعت برخوردار است و دارای درجه سختی 7 می باشد.به دلیل اینکه درصد بالایی از کوارتز توتم یعنی 93% سنگ که از کوارتز تشکیل شده است ، همین امر سبب مقاومت بالای این سنگ در برابر ضربه می باشد.تولید در دما و فشار بالا دلیل دیگری بر افزایش مقاومت این سنگ در برابر ضربه می باشد. عدم تخلخل و مسنجم بودن سبب عدم یخ زدگی در مناطق سردسیر می شود و همین امر کوارتز توتم را مناسب برای استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی کرده است.تمامی دلایل فوق سبب مقاومت بیشتر توتم کوارتز نسبت به بقیه سنگ ها شده است.

مقاومت کوارتز توتم در برابر گرما


صیقلی بودن:
صیقلی بودن باعث ایجاد سطحی شیشه ای مانند و براق بر روی کوارتز توتم شده که همین امر سبب بازتاب نور در محیط هایی که از آن استفاده می شود مانند: آشپزخانه ها(مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک،ممبران)،هتل ها ،محیط های لوکس می گردد. صیقلی بودن سبب زیبایی هر چه بیشتر این محصول گردیده است.به علت صیقلی بودن نمی توان از این صفحات در سرویس های بهداشتی، حمام، روف گاردن، پله ها و لابی ها استفاده کرد.

صیقلی بودن کوارتز توتم


آنتی باکتریال
منظور از آنتی باکتریال بودن کوارتز توتم چیست؟ به دلیل عدم تخلخل فضایی برای رشد میکروب ها،کپک ها و قارچ ها و نفوذ اسید ها ندارد همین امر باعث شده این صفحات گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه ها،آزمایشگاه ها و مراکز درمانی که جزو محیط های پر خطر و در معرض انواع میکروب ها هستند باشد.به دلیل مقاومت در برابر نفوذ اسیدها قابلیت استفاده در محیط های آزمایشگاهی را نیز دارد.

آنتی باکتریال بودن کوارتز توتم در بیمارستان


منظور از اجرای آسان ابزار در کوارتز توتم چیست؟

کوارتز توتم به دلیل ابزار خوری آسان قابلیت استفاده در تمامی مدل های آشپزخانه از جمله: کلاسیک،نئوکلاسیک،مدرن و ممبران را دارد و تنوع در رنگ بندی این سنگ باعث شده تا بتوان از آن در تمامی مدل ها و رنگ های کابینت استفاده کرد.کوارتز توتم علاوه بر فارسی شدن قابلیت ابزار دو پله و سه پله را نیز دارد و همین امر سبب جذابیت بیشتر این سنگ شده است.

سایز و ضخامت اسلب های کوارتز توتم

این کوارتز در یک سایز و سه ضخامت مختلف تولید می گردد.ابعاد اسلب توتم کوارتز300*140 سانتی متر است.اسلب ها در ضخامت های 12 میلی متر،20 و 30 میلی متر تولید می گردند و وزن هر یک از این ضخامت ها در هر متر مربع متفاوت است.وزن هر متربع اسلب با ضخامت 12 میلی متر 30 کیلوگرم،وزن هر اسلب با ضخامت 20 میلی متر 50 کیلوگرم و وزن هر مترمربع از اسلب توتم کوارتز با ضخامت 30 میلیمتر 75 کیلوگرم می باشد.

درجات کوارتز توتم چیست؟

کوارتز توتم بر اساس کیفیت دارای درجه بندی های متفاوت است که همین امر باعث شده تا هر یک از درجات قیمت های متفاوتی از دیگری داشته باشد.
بهترین درجه در بین درجات توتم کوارتز درجه 1/2 است این سنگ کاملا سالم بوده و هیچ گونه خرابی از جمله: خط، سوراخ ، خلل و فرج و نا هماهنگی رگه ها نه در اطراف و نه در وسط این سنگ مشاهده نمی شود و برخلاف سایر درجه های توتم کوارتز، درجه 1/2 دارای رگه های هماهنگ و منظم می باشد.و زیبایی و کیفیت بهتری را نسبت به بقیه درجات دارد.
از نظر کیفیت توتم کوارتز 1/3 بعد از درجه 1/2 قرار می گیرد این سنگ 80 تا 90 درصد سالم می باشد و تنها اطراف سنگ به اندازه 3 تا 7 سانتی متر دارای خرابی است که این خرابی شامل وجود خط و یا سوراخ در اطراف سنگ است وسط این سنگ کاملا سالم و بدون هر گونه خط و سوراخی است.کوارتز توتم درجه 1/3 دارای 2 درصد تخفیف می باشد.
کوارتز توتم 2/1 از نظر کیفیت بعد از درجه 1/3 قرار می گیرد که نصف این سنگ به طول دارای خرابی می باشد و  این خرابی شامل وجود سوراخ های نامنظم، خط، خلل و فرج و همچنین رگه های بهم ریخته است و تنها از نصف دیگر این سنگ می توان استفاده نمود. توتم کوارتز درجه 2/1 دارای 5 درصد تخفیف می باشد.
آخرین درجه کوارتز در جدول رده بندی کیفیت درجه 2/2 می باشد این سنگ به عرض دارای سوراخ و خلل و فرج می باشد و زیبایی درجه های 1/2 و 1/3 کوارتز توتم را ندارد و کمترین کیفیت را در بین درجات مختلف توتم کوارتز دارد.کوارتز توتم درجه 2/2 دارای 18 درصد تخفیف می باشد.

مراقبت و نگهداری کوارتز توتم 

یکی از مزیت های توتم مراقبت و نگهداری بسیار آسان آن است. این سنگ مصنوعی نیازی به مراقبت خاصی ندارد فقط با استفاده از یک پارچه مرطوب می توانید سطوح آن را تمیز کنید.
کوارتز طبیعی موجود در این سنگ باعث سختی هر چه بیشتر آن شده است. سطح کوارتز توتم بهتر از سطح سنگ طبیعی و هر سطح دیگری در برابر خراش، لکه و گرما مقاومت دارد با این حال باید از کشیده شدن چاقو و استفاده از اشیای تیز مانند پیچ گوشتی به طور مستقیم بر روی سطوح آن خودداری کنید و در هنگام استفاده از چاقو حتما از تخته برش استفاده شود.به دلیل سطح سخت و بدون تخلخل و جذب پایین کوارتز توتم به هیچ عنوان نگران لکه های قهوه، آبلیمو، روغن زیتون، سرکه، لوازم آرایش و دیگر مواد موجود در منزل نباشید. با توجه به اینکه نسبت به دمای بالا مقاوم است اما در صورتی که میخواهید جسمی بسیار داغ را روی آن قرار دهید برای جلوگیری از وارد شدن شوک گرمایی به سنگ بهتر است از سه پایه یا پدهای گرماگیر استفاده کنید.
می توانید لکه های معمولی را با استفاده از آب و صابون و شوینده های ملایم از سطح آن شستشو دهید. در صورت نیاز می توانید از پاک کننده های معمول غیرساینده و با اسفنج یا پارچه مرطوب سطح را تمیز نموده و سپس کاملا با آب بشویید.

مراقبت و نگهداری کوارتز توتم

برای اینکه بتوانیم لکه های سخت و چسبنده مانند غذا، آدامس و لاک ناخن را از سطح این سنگ پاک نماییم در ابتدا باید مواد اضافی موجود بر روی سطح را با کاردک پلاستیکی بردارید و سپس سطح را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا هرگونه لکه باقیمانده از بین برود.
برای مراقبت و نگهداری از کوارتز توتم در مقابل لکه هایی که توسط شیشه یا مواد مشابه بر روی سطح آن ایجاد می شود شما می توانید این لکه ها را با محلول های سفیدکننده موجود در بازار پاک کنید به این صورت که این محلول را روی سطح بریزید و یک دقیقه صبر کنید تا عمل کند سپس سطح را کاملا با آب بشویید.
در صورتی که لکه یا اثری از ماژیک بر روی سطح کوارتز توتم وجود داشت به راحتی و با استفاده از مایع سفید کننده و آب می توانید لکه ایجاد شده را پاک نمایید.
در صورتی که بخواهید از مواد شیمیایی برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید بهتر است که از محصولات تمیز کننده که pH آنها بین 5 تا 8 است استفاده کنید چون موادی که pH بالاتری دارند ممکن است به سطح کوارتز توتم آسیب برسانند.از استفاده کردن مواد شیمیایی با pH بالاتر از مقادیر ذکر شده برای پاک کردن سطوح این سنگ مانند تمیز کننده های اجاق گاز، کف پوش، رنگ، توالت، مبلمان همچنین صابون های روغنی و شوینده های ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

مقاومت کوارتز توتم در برابر اسید

هرگز برای تمیز کردن سطوح آن از محصولات تمیز کننده حاوی ذرات ساینده، اسیدها یا بازهای قوی مانند تینر، تمیز کننده های چوب و مبلمان، اجاق گاز و کباب پز استفاده نکنید. اگر سطح کوارتز توتم در معرض هر یک از این عوامل آسیب زننده قرار گرفت، برای خنثی کردن اثر، آن را سریعا با آب بشویید.
استفاده از واکس و اسپری باعث از بین رفتن درخشش کوارتز توتم می شود زیرا این محصولات به مرور زمان اثر خود را از دست می دهند، بنابراین برای اینکه این اتفاق نیفتد، بایستی اجازه دهید که سطح توتم کوارتز درخشش اولیه خود را داشته باشد. اما برای بازیابی این درخشش، می توانید از اسپری های چند کاره مبلمان که برای کانترتاپ نیز مناسب هستند استفاده کنید.به هیچ عنوان از مواد روغنی برای درخشان کردن سطح کوارتز توتم استفاده نکنید.

 

5/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed